قرآن كريم موجودات محسوس و مشهود را " آيات " ( نشانه ها ) مینامد، يعنی هر موجودی به نوبه خود نشانهای از هستی نامحدود و از علم ، قدرت، حيات و مشيت الهی میباشد . از نظر قرآن مجيد سراسر طبيعت مانندكتابی است كه از طرف مؤلفی دانا و حكيم تاليف شده است و هر سطر بلكههر كلمه اش نشانهای از دانايی و حكمت بیمنتهای مؤلف خود دارد . از نظرقرآن هر اندازه بشر با نيروی علم ، به شناخت اشياء نائل گردد ، بيش ازپيش به آثار قدرت و حكمت و عنايت و رحمت الهی واقف میگردد .هر علمی از علوم طبيعت در عين اينكه از يك نظر طبيعت شناسی است ،از ديده ای ديگر و با نظری عميق تر ، خداشناسی است . برای آنكه با منطق قرآن درباره طبيعت شناسی به منظور خداشناسی آشناشويم ، به عنوان نمونه يك آيه از آيات بسيار قرآن را در اين زمينه ذكرمیكنيم : « ان فی خلق السموات و الارض و اختلاف الليل و النهار و الفلك التیتجری فی البحر بما ينفع الناس و ما انزل الله من السماء من ماء فاحيا بهالارض بعد موتها و بث فيها من كل دابة و تصريف الرياح و السحاب المسخربين السماء و الارض لايات لقوم يعقلون »( 1 ) . همانا در آفرينش آسمانها و زمين ، آمد و شد ( گردش ) شب و روز ،كشتيهايی كه به سود بشر دريا را طی میكنند ، آبی كه خدا از بالا فرودمیآورد و بدين وسيله زمين مرده را از نو جان میدهد و انواع جاندارها رادر روی زمين میپراكند ، چرخش بادها و ابر كه ميان زمين و آسمان به پاورقی : . 1 بقره / . 164 |