اقرار قلب ، و به عبارت ديگر ، اين انكارها را نوعی قيام عليه حكموجدان تلقی میكند . يكی از اشتباهات بزرگ اين است كه برخی پنداشتهاند قرآن انديشهماركسيستی " ماترياليسم تاريخی " را میپذيرد . ما در بخش ديگری ازبحثهای جهان بينی اسلامی كه درباره " جامعه و تاريخ " از نظر اسلام بهبررسی میپردازيم ، به تفصيل درباره اين موضوع بحث خواهيم كرد . ايننظريه نه با واقعيتهای عينی تاريخ منطبق است و نه از نظر علمی ، قابلدفاع . به هر حال ، اعتقاد به چند مبدئی ، شرك در ذات است و نقطه مقابلتوحيد ذاتی است . قرآن آنجا كه اقامه برهان میكند ( برهان تمانع ) ومیگويد : " « لو كان فيهما آلهة الا الله لفسدتا »" ( 1 ) در برابر اينگروه اقامه برهان میكند . اين گونه اعتقاد سبب خروج از جرگه اهل توحيد واز حوزه اسلام است . اسلام شرك ذاتی را در هر شكل و هر صورت بكلی طردمیكند . ب شرك در خالقيت برخی از ملل خدا را ذات بیمثل و مانند میدانستند و او را به عنوانيگانه اصل جهان میشناختند اما برخی مخلوقات او را با او در خالقيتشريك میشمردند . مثال میگفتند خداوند مسؤول خلقتپاورقی : . 1 انبياء / . 22 قبلا درباره مفاد اين آيه كريمه بحث كرديم . برایتقرير و توضيح برهان كه برهان " تمانع " ناميده میشود رجوع شود بهپاورقيهای جلد پنجم اصول فلسفه و روش رئاليسم . |