پيامبر و مؤمنان به آنچه بر پيامبر فرود آمده ايمان دارند . همه ايماندارند به خدا و فرشتگانش و كتابهايش و فرستادگانش . « و من يكفر بالله و ملائكته و كتبه و رسله و اليوم الاخر فقد ضل ضلالابعيدا »( 1 ) . آن كس كه به خدا و فرشتگانش و كتابهايش و پيامبرانش و روز باز پسينكفر بورزد گمراه شده ، گمراه شدن دوری . در اين دو آيه ، ايمان به كتابهای خدا مستقلا ذكر شده است . اگر مقصوداز اين كتابها ، كتابهای آسمانی بود كه بر پيامبران نازل شده است ، همانايمان به رسل كافی بود . اين قرينه است كه مقصود از اين كتابها حقايقیاز نوعی ديگر است كه از نوع دفتر و ورقه نيست . در خود قرآن مكرر ازحقايقی نهانی و غيبی با نام " كتاب مبين " ، " لوح محفوظ " ، " امالكتاب " ، " كتاب مرقوم " و " كتاب مكنون " ياد شده است ( 2 ). ايمان به اين نوع كتب ماورايی ، جزئی از ايمان اسلامی است . اساسا پيامبران آمدهاند كه به بشر آن گونه بينش و جهان بينی بدهند كهبشر تا آنجا كه برايش مقدور است تصوری ، هر چند مجمل ، از مجموع نظامآفرينش داشته باشد . خلقت آفرينش محدود به امور حس كردنی و لمسكردنی كه در حوزه علوم حسی و تجربی است ، نمیباشد . پيامبران میخواهندبينش انسان را از محسوس تا معقول و از آشكار تا نهان و از محدود تانامحدود بالا ببرند . پاورقی : . 1 نساء / . 136 . 2 رجوع شود به تفسير الميزان ، ذيل آياتی كه اين كلمات آمده است . |