يعنی آيه « و نريد ان نمن » وسط دو آيه قرار گرفته كه هر دو مربوط بهفرعون و بنی اسرائيل است در واقع بيان قرآن چنين است : فرعون علو درارض پيدا كرد و مفسد فی الارض شد و در حالی كه چنين و چنان میكند ،پسرها را سر میبرد ، زنها را زنده ميگذارد و در همان حال ، ما هم ارادهكرديم كه منت بگذاريم بر همان مستضعفان او كار خود را ميكرد و ما هم كارخود را ميكرديم ما اراده كرديم كه بر مستضعفان منت گذاريم چگونه منتبگذاريم ؟ در همان حالی كه او به فساد در زمين مشغول بود ، ما داشتيممقدمات يك ايمان ، يك مكتب و يك كتاب را فراهم ميكرديم زمينه برایاينكه موسیای در خانه فرعون پرورش پيدا كند ، كتاب تازه ای بياورد ومردم گروندگان به اين ايمان تازه بشوند به مرور آماده میشد ، آنوقت بمددنيروی همين ايمان و مكتب و از اين مجرا است كه فرعون شكست ميخورد واراده ما تحقق میيابد بهمين دليل ، مفسرين از قديم گفته اند كه جمله « ونريد ان نمن »جمله حاليه است مربوط به قبل ، « الذين استضعفوا » يعنیهمان مستضعفين زمان فرعون و منتی هم كه خداوند اراده كرده است تا برآنها ارزانی كند ، نظير همان منتی است كه در آيه 164 سوره آل عمران ازآن ياد میكند . « لقد من الله علی المؤمنين اذ بعث فيهم رسولا من انفسهم » ( 1 )بنابراين داستان بنیاسرائيل و فرعون هم يكی از مصداقهای « وعد اللهالذين آمنوا »است قرآن نميخواهد بگويد كه تصميم ما اين بوده كه بنیاسرائيل را نجات بدهيم ، چه موسیای مبعوث بشود چه نشود چه توراتی بيايد، چه نيايد چه ايمانی باشد ، پاورقی : 1- خدا بر اهل ايمان منت گذاشت كه رسولی از ميان خود آنها برانگيخت. |