كلام لطيف را فرمود كه : « ان فن العدل سعة » اگر ظرفی باشد كه همهگروهها و همه افراد را در خود بگنجاند و رضايت همه را بدست آورد ، آنظرف عدالت است اگر كسی با عدالت راضی نشد ظلم او را راضی نميكند يعنیخيال نكنيد آن كسانيكه از عدالت ناراضی ميشوند اگر من عدالت را كناربگذارم و بجای آن ظلم را انتخاب كنم ، آنها راضی خواهند شد نه اگر منبخواهم حرص او را ارضاء كنم او باز هم حريصتر ميشود مرز ، همان عدالتاست اشتباه است كه مرز عدالت را بنفع كسی بشكنم تا او راضی بشود .امير المؤمنين صراحت به خرج داد سياست او صريح بود نميخواست كاری راكه ميخواهد بكند در دلش مخفی نگه دارد و بگويد فعلا حرف صريحی نزنم تااين مردم كه امروز آمدند و با ما بيعت كردند ، خيال كنند كه اين نظمموجود ، همانطوری كه هست حفظ ميشود ولی بعد كه روی كار سوار شديم برنامههائی را كه ميخواهيم اجرا ميكنيم در نگاه علی معنای اين عمل اغفال استبهمين جهت است كه بالصراحه اعلام ميكندای كسانيكه امروز با من بيعتميكنيد ، بدانيد كه من شما را اغفال نمیكنم، برنامه حكومتی من چنين است.با اعلام اين برنامه از همان روزهای اول مخالفت با حكومت علی ( ع )آغاز شد اولين مخالفت رسمی در شكل جنگ جمل متجلی گرديد طلحه و زبير ،دو شخصيت خدمتگزار اسلام در زمان پيامبر بودند ولی در دوره عثمان بدليلوضع مخصوص دستگاه خلافت و رشوههای كلانی كه عثمان به آنها ميداد ، بهصورت ثروتمندان بزرگی در آمده بودند و حالا اينها ميديدند كه علی قصدمصادره اموالشان را دارد زبير كه هر وقت بيت المال تقسيم ميشد ، سهمشاز ده ، بيست هزار دينار كمتر نبود ، حالا ميديد علی موقعی كه بيت المالرا |