و تعويض پستها و برداشتن افراد ناصالح و گذاشتن افراد صالح به جای آنهابدون دست زدن به بنيادهای اجتماع از نظر نظامات اقتصادی و عدالتاجتماعی ، فايده ای ندارد و اثر بخش نخواهد بود به علی ( ع ) ميگفتندقانون كه عطف بماسبق نمیكند شما هر كاری ميخواهيد بكنيد ، بكنيد ولی ازامروز به بعد ميخواهی رعايت عدالت بكنی ، رعايت مساوات بكنی بسيارخوب ، ولی از امروز آنچه كه در زمان خليفه پيشين صورت گرفته است مالسابق است و ارتباطی به دوران حكومت شما ندارد . و علی ( ع ) در جواب همه اين به اصطلاح نصيحتها ميفرمود : نخير ، قانونالهی عطف بما سبق میكند ، « ان الحق القديم لا يبطله شيئی » حق كهنه راچيزی نميتواند باطل كند وقتی بر من ثابت است حق اين است و باطل آن ،ولو سالها از روی آن گذشته فرقی نمیكند ، من بايد حق را به موضع اصليشبر گردانم . در مورد وضع آينده انقلاب اسلامی خودمان يكی از اساسی ترين مسائل ، همينمسئله عدالت اجتماعی است در اينمورد اين سؤال اساسی مطرح است كه ازعدالت اجتماعی اسلام چه برداشتی داريم ، چون برداشتها در مورد عدالتاجتماعی بسيار متفاوت است يك عده تصورشان از عدالت اجتماعی اين استكه همه مردم در هر وضع و شرايطی هستند و هر جور در جامعه عمل ميكنند و هراستعدادی دارند ، اينها بايد عينا مثل يكديگر زندگی كنند از ديد اين دستهعدالت اجتماعی به اين معنی است كه مثلا اگر لباس ميپوشيم ، لباس همهبايد يكسان باشد اگر شما لباس از پارچه پشمی ميپوشم ، شما هم بايد پارچهپشمی به تن كنيد از ديد اين دسته همه افراد در واقع نوعی جيره بندیميشوند . همه |