حتی اگر كسی هزاران نفر را كشته باشد و مجازات صد بار اعدام هم برای اوكم باشد ، باز هم حقوقی دارد كه آنها بايد رعايت شوند در اين زمينه هاما بهترين سرمشقها را از مكتب علی ( ع ) مياموزيم شما رفتار حضرت را باقاتلش ببينيد ، دنيائی از انسانيت و رأفت و محبت در آن وجود دارد علی( ع ) وقتی كه در بستر افتاده بود خويشاوندان خود - بنی عبدالمطلب - راجمع كرد و به آنها گفت ، ای بنی عبدالمطلب مبادا بعد از من در ميانمسلمانان به انتقام خون من برخيزيد و بگوئيد علی كشته شد پس مسبب ومحرك او كمك كار و همه و همه را بايد به قتل رساند من يك نفر بودم ،ابن ملجم هم يك ضربه بيشتر بمن نزد ، شما هم بيشتر از يك ضربه به اونزنيد و در تاريخ میخوانيم كه در مدتی كه ابن ملجم در خانه حضرت اسيربود كوچكترين بد رفتاری نسبت به او نشد حتی حضرت غذای خود را برایزندانی فرستاد و سفارش كرد كه مبادا زندانی گرسنه بماند ( 1 ) . پاورقی : 1 - من تاكيد ميكنم اگر انقلاب ما در مسير برقراری عدالت اجتماعی بهپيش نرود ، مطمئنا به نتيجه نخواهد رسيد و اين خطر هست كه انقلاب ديگریبا ماهيت ديگری جای آن را بگيرد اما نكته مهمی كه بايد به آن توجه داشتاين است كه در اين انقلاب اساس كار بر اخوت اسلامی بايد بنا نهاده شوديعنی آنچه را ديگران با خشونت و فشار تامين ميكنند در اين انقلاب بايدبا ملايمت و از روی ميل و رضا و برادری انجام گيرد از جمله اركان انقلابما ، اگر واقعا ماهيت اسلامی دارد ، معنويت است يعنی مردم به حكم بلوغروحی ، بحكم عاطفه انسانی ، به حكم اخوت اسلامی ، خود برای پر كردنشكافها و فاصله های طبقاتی و اتقصادی پيش قدم ميشوند اين مكتبی است كهپيشوايش علی ( ع ) میفرمايد : و لكن هيهات ان يغلبنی هوای ، و يقودنی جشعی الی تخير الاطعمة و لعلبالحجاز او اليمامة من لا طمع له فی القرص و لا عهد له بالشبع او ابيتمبطانا و حولی بطون غرثی و اكباد حری . . . » ( نهج البلاغه - نامه 45 ) > |