اختناق بدهد ، يك مسلمان نبايد به خود اجازه دهد كه ذليل باشد ، مؤمننبايد زير دست و فرمانبر كافر باشد ( 2 ) ، با ظلم و ستم و استعمار واستثمار مبارزه كرد ، مبازره ای تحت لوای اسلام ، و با معيارها و موازيناسلامی . از جمله اقدامات اساسی اين رهبر ، مخالفت جدی و دامنه دار با مسئلهجدائی دين از سياست بود شايد فضل تقدم در اين زمينه با سيد جمال باشدسيد جمال شايد نخستين كسی بود كه احساس كرد اگر بخواهد در مسلمانانجنبش و حركتی ايجاد كند بايد به آنها بفهماند كه سياست از دين جدانيست ، اين بود كه او اين مسئله را بشدت در ميان مسلمين مطرح كرد ،بعدها استعمارگران تلاش زيادی كردند تا در كشورهای مسلمان رابطه دين وسياست را قطع كنند . از جمله اين تلاشها ، طرح مسئله ايست بنام " علمانيت " ( 2 ) كهبمعنی جدائی دين از سياست است بعد از سيد جمال در كشورهای عربی وبخصوص در مصر افراد زيادی پيدا شدند كه با تكيه بر قوميت و در لباسملی گرائی ، عربيزم ، و پان عربيزم به تبليغ فكر جدائی دين از سياستپرداختند اخيرا هم شاهد بوديد كه انورسادات همين مسئله را باز بار ديگرمطرح كرد ، انور سادات در نطقهای اخيرش بخصوص بر اين نكته تاكيد میكردكه دين مال مسجد است و بايد كار خود را در آنجا انجام دهد ، مذهب اصولانبايد كاری به مسائل سياسی داشته باشد . در جامعه ما نيز اين مسائل زياد مطرح شده بود بطوريكه پاورقی : 1 - لن يجعل الله للكافرين علی المؤمنين سبيلا »( نساء - 141 ) خداهرگز برای كافران نسبت به اهل ايمان راه تسلط باز نخواهد نمود .2 - اين كلمه ترجمه لغت Secularism است . |