شدند يا نه ، بدرستی معلوم نيست از طرف ديگر زمان نزول سوره فيل چهلسال بعد از رخ دادن اين واقعه در مكه بوده است و به همين خاطر بسياری ازمردمی كه خود شاهد ماجرا بوده اند ، در زمان نزول سوره حضور داشته اند ومسلما اگر چنين حادثه ای آنطور كه قرآن شرح ميدهد واقع نشده بود ، اغلبآن شهود كه دشمنان پيامبر بودند او را به دروغگوئی متهم ميكردند و حرفشرا از اعتبار ميانداختند در تفسير اين سوره ، در اين جزوه ها مينويسند ، قضيه از اين قرار بودهكه در زمان تولد پيغمبر در مكه يك گروه انقلابی زندگی ميكردند كه بااستعمار جهانی در حال مبارزه بودند بعد استعمار جهانی اين گروه انقلابی راكشف كرد و برای نابود كردن آن به مكه حمله ور شد ، اين گروه هم مثل مرغپريدند و لشكريان استعمار را تار و مار كردند بعد نويسنده تفسير مينويسد، اينكه چنين موضوع در هيچ تاريخی نوشته نشده است بما ربطی ندارد ما كهنمیتوانيم به خاطر اينكه موضوع در هيچ كجا به اين شكل ضبط نشده از حرفخودمان برگرديم روشن است كه چنين برداشتی از قرآن درست نيست من به اين برادراننصيحت ميكنم ، اندرز ميدهم ، كه اگر شما ميبينيد افرادی در تفسير آياتاحتياط را حتی به حد وسواس رسانده اند - كه البته من در اين جهت موافقنيستم - روی حسابهائی است كه پيش خودشان دارند و نمیخواهند نسنجيده هرچه كه دلشان ميخواهد بنام آيات قرآن بنويسند اما در مقابل اين عده ، راهافراط را هم نبايد در پيش گرفت اسلام ميگويد همه جهان با همه قوانينش وبا همه اجزائش از سنگ گرفته تا باد و آب و مرغ و ماهی و همه و همه درتسخير اراده حق قرار دارند و بمنزله |