بدهد . همچنانكه گفتيم در باب عدالت اجتماعی برداشتها مختلف است اما بايدببينيم برداشت اسلام از عدالت اجتماعی چيست ؟ آيا اسلام همان برداشتی رادارد كه كمونيزم بيان میكند ؟ يا آنكه در اين زمينه اسلام با نظركاپيتاليستها موافق است ؟ و يا آنكه چيز ديگری است متفاوت با همهاينها انشاء الله در اين زمينه در شبهای بعد به تفصيلی صحبت خواهم كرداما نكتهای كه ميخواهم در طی اين صحبت بر روی آن تاكيد كنم اين است كهاسلام در اين زمينه معنويت را جزو لاينفك ميداند تفاوت عمده ميان مكتباسلام با ساير مكاتب در اين جهت اين است كه اسلام معنويت را پايه واساس ميشمارد ما در تاريخ نمونههای فراوانی درباره اين جهت گيری رهبراناسلامی داريم كه واقعا مايه مباهات ماست حساسيتی كه اسلام در زمينهعدالت اجتماعی و تركيب آن با معنويت اسلامی ، از خود نشان ميدهد ، درهيچ مكتب ديگری نظير و مانند ندارد . در سال فتح مكه ، زنی مرتكب جرمی شده بود كه بايد مجازات ميشد اتفاقااين زن كه دزدی كرده بود ، وابسته به يكی از پاورقی : > گاو نر بخری ، بعد مشغول دامداری بشوی و دائما تعداد گاوها راافزايش دهی . كمونيزم يعنی هر دو گاو را دولت از تو ميگيرد و در عوض هر روز صبحيك كاسه شير مخلوط با آب به تو ميدهد . نازيزم يعنی اگر تو دو تا گاو داری ، هر دو را دولت ميگيرد و خودت رادر كوره آدم سوزی میاندازد زير اين مطلب روزنامه نگار ايرانی اضافه كردهبود : ايرانيسم يعنی اينكه ، اگر دو تا گاو داری هر دو را دولت ميگيرد ، يكیرا به كشتارگاه ميفرستند وشير ديگری را هم ميدوشد ودر فاضلاب خالی میكند. |