مكاتب غربی ، راه حلهای عملی رسيدن به آن و نيز شيوه استقرار آنرا درجامعه بدقت مشخص و معلوم كرده است . حديثی از امام موسی بن جعفر عليه السلام به اين مضمون نقل شده استحضرت از مردی سؤال كردند ميزان اخوت و برادری اسلامی در ميان شما در چهحد است ؟ جواب داد : « علی افضل ما يكون » بعاليترين درجه فرمود : آيابه اين حد است كه مثلا يك برادر كه روزی محتاج شد بيايد در مغازهبرادرش ، دست ببرد و از صندوق او هر چقدر احتياج دارد بردارد و صاحبپول احساس ناراحتی نكند ؟ گفت نه ، اينطور نيست فرمود : پس چگونهگفتی در حد اعلا حد اعلا آنست كه در حاليكه جيبها دو تا هستند ، جيب هركدام برای ديگری نظير جيب خودش باشد و به عكس اگر اين شيوه بر قرار شدهمان اخوت اسلامی است كه اسلام بدنبالش است اسلام طرفدار اينست كهزندگيها برادروار باشند نه اينكه به زور قانون بگوئيم تو حق نداری ، و يااينكه بگوئيم همه بايد از دولت جيره بخورند يعنی نظير وضعی كه دركشورهای كمونيستی برقرار است كه همه حقوق بگير و مزدور دولت هستند بايداشتراك در زندگی مادی ناشی از شركت روحی مردم باشد اول روحها بايد بايكديگر يكی شوند بعد جيبها اينكه روحها به حالت جدائی باشند بخواهند بهزور جيبها را يكی كنند يا آنكه بزور جيبها را خالی كنند و جيب دولت راپر ( 1 ) تا دولت هم به هر كس به اندازه جيرهاش پاورقی : 1 - در روزنامهای چند سال پيش مطلبی از قول سوئديها نقل شده بود كه بیمناسبت نيست آن را برای شما نقل كنم عنوان مطلب سياست و گاو بود ازيك سوئدی پرسيده بودند سوسياليسم يعنی چه ؟ جواب داده بود سوسياليسميعنی اينكه اگر دو گاو ماده داشته باشی و همسايهات گاوی نداشته باشد ،يكی را به همسايه بدهی . كاپيتاليزم يعنی اينكه ، اگر دو گاو ماده داری يكی را بفروشی و يك > |