ميكند ، استثمار شده نيز دارد برای او نيز اين نبرد ، نبرد انسانی نيستهيچ آرمان متعالی در آن مطرح نيست گذشته از جنگهای سياسی ، كه غرورها وجاه طلبيها ، مسبب آن هستند ، جنگهائی با انگيزههای علمی و فرهنگی كهناشی از غريزه حقيقت جوئی انسان است نيز در دنيا وجود دارد اما از نظرقرآن ، نهضتهای مقدس نهضتهائی است كه در آنها جنگ ميان حق و باطلدرگير شده است حق از آن نظر كه حق است نه از آن نظر كه تامين كنندهمنافع است باطل از آن نظر كه باطل است و پوچ و مانع رشد و پيشرفت وتكامل انسان ، نه از آن نظر كه بر ضد منافع اين گروه يا آن گروه است .البته اين را هم عرض بكنم كه رفتن به دنبال حق ، خود نوعی كمال است ،يعنی اين كار در آن واحد ميتواند دو شكل متفاوت داشته باشد اين نكته رابعنوان توضيح مطلب بالا توی پرانتز عرض ميكنم كه از وقتی كه هنوز يكبچه بحساب ميامدم ، همواره ميديدم كه برای بعضی از افراد اين شبهه پيدامیشود كه چرا حضرت زهرا با آن مقام عصمت و قداست ، خود را درگير مسئلهفدك كرد حضرت زهرائی كه در حقشان گفتهاند : « و يطعمون الطعام علی حبه مسكينا و يتيما و اسيرا انما نطعمكم لوجهالله »( 1 ) ( آيه 8 سوره دهر ) چرا حضرت خود را در اين مسئله وارد كرد بعد در اينجا متوجه شدم كه دوموضوع از هم تفكيك نشدهاند ، رفتن دنبال حق مطلوب بخاطر نجات دادن آنحق يك مسئله است ، كه يك ارزش بسيار عالی بحساب ميايد ، و رفتن بهاين دليل كه گرسنه ماندهام و ميخواهم شكمم را سير كنم ، يعنی صرفا انگيزهحيوانی دارم مسئله پاورقی : 1 - و بر دوستی خدا بفقير و اسير و يتيم طعام میدهند و گويند ما فقطبرای رضای خدا بشما طعام میدهيم . . . |