انسانست حيوان است ، و در عين اينكه حيوان است ، انسان است آدمی يك سلسله استعدادهای مترقی و عالی دارد كه ملاك انسانيت اوست تفكر منطقی انسان - و نه هر چه كه نامش تفكر است - تمايلات عالی او ، نظير تمايل به حقيقت جويی تمايل به خير اخلاقی ، تمايل به جمال و زيبايی ، تمايل به پرستش حق و اينها از مختصات و ملاكهای انسانيت است بشر بحكم اينكه در سرشت خود دو قطبی آفريده شده ، يعنی موجودی متضاد است و به تعبير قرآن مركب از عقل و نفس ، يا جان - جان علوی - و تن است ، محال است كه بتواند در هر دو قسمت وجودی خود از بينهايت درجه آزادی برخوردار باشد رهايی هر يك از دو قسمت عالی و سافل وجود انسان ، مساوی است با محدود شدن قسمت ديگر . اگر تمايلات انسان را ريشه و منشاء آزادی و دمكراسی بدانيم همان چيزی بوجود خواهد آمد كه امروز در مهد دمكراسیهای غربی شاهد آن هستيم در اين كشورها ، مبنای وضع قوانين در نهايت امر چيست ؟ خواست اكثريت و بر همين مبنا است كه ميبينيم همجنس بازی ، به حكم احترام به دمكراسی و نظر اكثريت قانونی ميشود ( 1 ) . استدلال تصميم گيرندگان و تصويب كنندگان قانون اينست كه چون اكثريت ملت ما در عمل نشان داده كه با همجنس بازی موافق است ، دمكراسی ايجاب میكند كه اين امر را بصورت يك قانون لازم الاجرا در آوريم اگر از اينها بپرسيم آيا برای انسان صراط مستقيمی وجود دارد كه او را به تكامل معنوی برساند ، كه پاورقی : |