كه اكنون عقيدهای بسيار رايج است ، آيا كار درست و صحيحی انجام دادهبود ؟ از نظر اسلام اين اغراء به جهل ( 1 ) است نه خدمت به آزادی درتاريخ اسلام نيز ميبينيم درست نظير كار ابراهيم ( ع ) را پيغمبر اكرم (ص ) در فتح مكه انجام داد آن حضرت به بهانه آزادی عقيده ، بتها را باقینگذاشت به عكس ديد اين بتها عامل اسارت فكری مردمند و صدها سال استكه فكر اين مردم اسير اين بتهای چوبی و فلزی و شده است ، اين بود كهبعنوان اولين اقدام بعد از فتح ، تمام آنها را در هم شكست و مردم راواقعا آزاد كرد حالا اين شيوه و رفتار را مقايسه كنيد با رفتار پادشاهانگلستان وقتيكه برای ديدار از هندوستان به آنجا رفته بود در هندوستانجزء برنامه سفرش ، بازديد از يك بتخانه گنجانده شده بود خود مردم هندوقتيكه ميخواستند داخل صحن بتخانه شوند ، كفشهای خود را ميكندند ، اما اوبنشانه احترام بيش از حد ، هنوز بصحن نرسيده كفشهايش را كند و بعد هماز همه مؤدب تر در مقابل بتها ايستاد در تفسير اين حركت عده ای سادهانديش ميگفتند ببينيد نماينده يك ملت روشنفكر چقدر به عقايد مردماحترام ميگذارد غافل از اينكه اين نيرنگ استعمار است استعماری كهميداند كه همين بتخانه هاست كه هند را به زنجير كشيده و رام استعمارگرانكرده است اينگونه احترام گذاشتنها ، خدمت به آزادی و احترام به عقيدهنيست ، خدمت به استعمار است ملت هند اگر از زير بار اين خرافاتبيرون بيايد كه ديگر بار به انگليسيها نخواهد داد يا اينكه در كتابهای تاريخ خودمان نوشته بودند كوروش چه مرد بزرگ وبزرگواری بوده كه وقتی به بابل رفت و آنجا را فتح پاورقی : 1 - اغراء به جهل : كشانيدن به جهل |