پيامبران كارشان از درد خدايی آغاز میشود كه آنها را به سوی قرب بهخداوند و وصول به بارگاه او میراند . اين درد تازيانهء تكامل آنهاست ومحرك آنها در اين مسير و سفر است كه از آن به " سفر از خلق تا حق "تعبير میشود . اين درد يك لحظه آنان را آرام نمیگذارد تا به تعبير علی (عليهالسلام ) آنها را به " قرار امن " برساند . پايان اين سير و سفر ، آغاز سفر ديگر است كه از آن به " سفر در حق باحق " تعبير میشود . در اين سفر است كه ظرفشان پر و لبريز میشود و بهنوعی ديگر از تكامل نائل میگردند . پيامبر در اين مرحله نيز توقف نمیكند ، پس از آنكه از حقيقت لبريزشد ، دايرهء هستی را طی كرد ، راه و رسم منزلها را دريافت ، مبعوثمیشود و سفر سومش يعنی سفر از حق به خلق آغاز میگردد و بازگشت دادهمیشود . اما اين بازگشت به معنی باز پس آمدن به نقطهء اول و جدا شدن ازآنچه دريافته ، نيست ، با تمام آنچه رسيده و دريافته باز میگردد و بهاصطلاح ، سفر از حق به خلق ، با حق است نه دور از او . و اين مرحلهء سومتكامل پيامبر است . بعثت و انگيزش كه در پايان سفر دوم پيدا میشود ، به منزلهء زايشخودآگاهی خلقی از خودآگاهی حقی و زايش دردمندی خلقی از دردمندی حقی است. با بازگشت به خلق سفر چهارم و دور چهارم تكامل او آغاز میگردد ، يعنیسير در خلق با حق . سير در خلق برای حركت دادن آنها به سوی كماللايتناهای الهی از طريق شريعت ، يعنی از راه حق و عدل و ارزشهای انسانی وبه فعليت رسانيدن استعدادهای نهفتهء بینهايت بشری . از اينجا معلوم میشود آنچه برای روشنفكر هدف است برای |