چيز ديگری بوده ، در اين دنيا هم همين حالت هست . ما شبيه آن را در ايندنيا و در بدن انسان چيزی نمیبينيم . خودتان مثل میزنيد كه او اعضايیدارد كه به دردش نمیخورد و بعد به كارش میآيد ، اما ما در اين دنياتمام اعضای بدنمان به كار میافتد و همه آنها هم مصرف و فلسفهای دارند وشايد از اين هم استفادههايی استدلالی برای وجود خدا و هدف و نقشه و طرحداشتن خلقت میكنيم . بنابر اين ، اين تشبيه را چگونه كامل میكنيد كهمیگوييد میتوانيم اين نتيجه را بگيريم كه در آينده يك مقدار از اعضاء وجوارح ، احتياجات و نيازهای روحی مان را میخواهد تأمين كند . اما مسأله سومی كه آقای مهندس بازرگان سؤال كردند و آقای مطهری جوابدادند و خودشان هم در كتاب راه طی شده يك مقدار جوابش را دادهاند ،مسأله تناسب بين مجازات و اعمال بود كه آقای مطهری جوابی دادند كه دركتاب عدل الهی به تفصيل بيان كردهاند . آن جواب هم به نظر بنده قانعكننده نيست . ايشان گفتند اين مجازاتها يا برای عبرت ديگران است يابرای تشفی افرادی كه صدمه ديدهاند و چون اين هر دو نمیتواند در دستگاهخلقت و خداوند معنی داشته باشد ، پس هيچكدام از اينها نيست و اصلا اينقياس ما كه میگوييم مجازات در دنيا بايد تناسبی داشته باشد ، ناشی ازاشتباهی است كه میكنيم و الا اين مسأله بكلی مسأله ديگری است و بهتكوينيات ارتباط پيدا میكند . بعد مثلی زده بودند كه وقتی ما به كسیمیگوييم به كنار دره نزديك نشو ، اگر نزديك شوی میافتی و از بين میروی، اين ممكن است خيره سری كند و برود و بعد سقوط كند ، آنوقت به مااعتراض كنند كه اين مجازات در مقابل اين خيرگی مختصر نامعقول است .اقلا میخواستی 2 متر بيفتد ، چرا 70 متر میافتد تا سرش بكلی بشكند ؟ بهنظر من اين مثل درست نيست . اينجا به اين علت به نظر ما درست میآيدكه سازنده دره با قانونگذاری كه میگويد شما نزديك دره نشود و تا هستند .آن اولی طبيعت يا خدايی است كه درهای را خلق كرده و اين يكی بشر يا پدرو مادری است كه میگويد به اين دره نزديك نشو ، و الا اگر هردوشان يكیبودند ايراد وارد بود ، به او میگفتند به چه مناسبت اگر اين فرد يك قدمجلو رفت بايد نابود شود ، میخواستيد حد اقل ارتفاع كمتری بگذاريد ، و بههمين علت هم هست كه امروز طرحهای ايمنی جواب اينها را میدهد . اما دراين حالت كه خالق خداست ، به چه مناسبت كسی كه چند سالی احيانا دردنيا گناه میكند ، بايد تا ابد مجازات شود ؟ حالا پاداش را میگوييم جودو بخشش خداست ، قابل ايراد هم نيست ، نمیخواهيم كمتر هم باشد ، همانیكه هست باشد اما در مجازاتش اين ايراد را میتوانيم بگيريم . |