كردهايد كه شما را عبث آفريدهايم و اين كه شما به سوی ما بازگرداندهنمیشويد ؟ مفهوم آيه به اصطلاح استفهام انكاری است : شما چنين گمانكردهايد ؟ يعنی چه گمان باطلی ! مفهوم آيه اين است : اگر بنا شود كه شمابه سوی ما بازگردانده نشويد ، خلقت شما عبث است و شما باور میكنيد كهما عبث خلق كنيم ؟ اين استدلال بر قيامت است از خدا ، يعنی برای اثباتقيامت ، خدا پايه استدلال قرار داده شده است . [ میگويد ] ما رامیشناسيد و قبول داريد يا نه ؟ به كسانی میگويد كه الله را قبول دارند :الله شما را خلق كند و قيامتی نباشد ، پس خلقت شما عبث باشد ؟ "²فتعالی الله غ" خداوند متعالی و برتر و بالاتر است و منزه است از چنيننسبتها ، " « الملك »" صاحب قدرت و سلطان ( 1 ) . تمام جنبههايی كه در خداوند است ، به موجب آنها امكان ندارد كه خلقتعبثی صورت بگيرد . اول از همه ، قدرت غير متناهیاش را ذكر میكند كهعجز و ناتوانی در كار نيست . ممكن است انسان كار عبثی بكند ولی منشأعبث بودن آن اين است كه قدرتش نارساست . خيلی اوقات آدم يك كاری راشروع میكند و بعد به نتيجه و نهايت نمیرسد و علت به نتيجه نرسيدنش ايناست كه نتوانسته است ، میگويد يك كار لغو بيهودهای كرديم ، به جايی همنرسيد . " « الملك »" صاحب قدرت مطلقه ، " « الحق »" آن كه درذات او هيچ نوع بطلانی و نقصی و نابودیای نيست ، ثابت است ( 2 ) .كأنه میخواهد بگويد آن كه حق است خلقش هم حق است ، ذیالحق حق است .شما میگوييد خلقت عبث و باطل است ؟ تعبير ديگر قرآن اين است كه بهجای " عبث " كلمه " باطل " را آورده است . از حق حق ناشی میشود نهباطل ، از حق عبث ناشی نمیشود ( چون عبث مساوی است با باطل ) . "« لا اله الا هو »" كأنه در اينجا اين سخن گفته میشود كه شايد موانعی ،مزاحمی در كار باشد ، قدرت و خدای ديگری مانع كار شود ، مثل داستان خيرو شرهايی كه در فلسفههای ثنوی و اديان ثنويه بوده است . [ میگويد ]معبودی غير او نيست ، چون رب هميشه معبود است ، يعنی ربی غير او نيست، لذا بعد هم كلمه " رب " را آورده : " « رب العرش الكريم » "صاحب عرش پاورقی : . 1 " ملك " از ماده ملك است و ملك يعنی قدرت و سلطان . كلمه "ملك " از اسماء الله است ، از آن جهت كه زمام همه عالم و مهار همهاشياء در دست قدرت پروردگار است و همه جريانها با مشيت و اراده اوست. . 2 حق يحق ، ثبت يثبت است كه مرادف با وجود است . حق مطلق يعنیموجود مطلق ، يعنی آن كه در ذات او عدم و نيستی راه ندارد . |