بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب معاد, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - معاد - صفحه : 10
     100 - معاد - صفحه : 100
     101 - معاد - صفحه : 101
     102 - معاد - صفحه : 102
     103 - معاد - صفحه : 103
     104 - معاد - صفحه : 104
     105 - معاد - صفحه : 105
     106 - معاد - صفحه : 106
     107 - معاد - صفحه : 107
     108 - معاد - صفحه : 108
     109 - معاد - صفحه : 109
     11 - معاد - صفحه : 11
     110 - معاد - صفحه : 110
     111 - معاد - صفحه : 111
     112 - معاد - صفحه : 112
     113 - معاد - صفحه : 113
     114 - معاد - صفحه : 114
     115 - معاد - صفحه : 115
     116 - معاد - صفحه : 116
     117 - معاد - صفحه : 117
     118 - معاد - صفحه : 118
     119 - معاد - صفحه : 119
     12 - معاد - صفحه : 12
     120 - معاد - صفحه : 120
     121 - معاد - صفحه : 121
     122 - معاد - صفحه : 122
     123 - معاد - صفحه : 123
     124 - معاد - صفحه : 124
     125 - معاد - صفحه : 125
     126 - معاد - صفحه : 126
     127 - معاد - صفحه : 127
     128 - معاد - صفحه : 128
     129 - معاد - صفحه : 129
     13 - معاد - صفحه : 13
     130 - معاد - صفحه : 130
     131 - معاد - صفحه : 131
     132 - معاد - صفحه : 132
     133 - معاد - صفحه : 133
     134 - معاد - صفحه : 134
     135 - معاد - صفحه : 135
     136 - معاد - صفحه : 136
     137 - معاد - صفحه : 137
     138 - معاد - صفحه : 138
     139 - معاد - صفحه : 139
     14 - معاد - صفحه : 14
     140 - معاد - صفحه : 140
     141 - معاد - صفحه : 141
     142 - معاد - صفحه : 142
     143 - معاد - صفحه : 143
     144 - معاد - صفحه : 144
     145 - معاد - صفحه : 145
     146 - معاد - صفحه : 146
     147 - معاد - صفحه : 147
     148 - معاد - صفحه : 148
     149 - معاد - صفحه : 149
     15 - معاد - صفحه : 15
     150 - معاد - صفحه : 150
     151 - معاد - صفحه : 151
     152 - معاد - صفحه : 152
     153 - معاد - صفحه : 153
     154 - معاد - صفحه : 154
     155 - معاد - صفحه : 155
     156 - معاد - صفحه : 156
     157 - معاد - صفحه : 157
     158 - معاد - صفحه : 158
     159 - معاد - صفحه : 159
     16 - معاد - صفحه : 16
     160 - معاد - صفحه : 160
     161 - معاد - صفحه : 161
     162 - معاد - صفحه : 162
     163 - معاد - صفحه : 163
     164 - معاد - صفحه : 164
     165 - معاد - صفحه : 165
     166 - معاد - صفحه : 166
     167 - معاد - صفحه : 167
     168 - معاد - صفحه : 168
     169 - معاد - صفحه : 169
     17 - معاد - صفحه : 17
     170 - معاد - صفحه : 170
     171 - معاد - صفحه : 171
     172 - معاد - صفحه : 172
     173 - معاد - صفحه : 173
     174 - معاد - صفحه : 174
     175 - معاد - صفحه : 175
     176 - معاد - صفحه : 176
     177 - معاد - صفحه : 177
     178 - معاد - صفحه : 178
     179 - معاد - صفحه : 179
     18 - معاد - صفحه : 18
     180 - معاد - صفحه : 180
     181 - معاد - صفحه : 181
     182 - معاد - صفحه : 182
     183 - معاد - صفحه : 183
     184 - معاد - صفحه : 184
     185 - معاد - صفحه : 185
     186 - معاد - صفحه : 186
     187 - معاد - صفحه : 187
     188 - معاد - صفحه : 188
     189 - معاد - صفحه : 189
     19 - معاد - صفحه : 19
     190 - معاد - صفحه : 190
     191 - معاد - صفحه : 191
     192 - معاد - صفحه : 192
     193 - معاد - صفحه : 193
     194 - معاد - صفحه : 194
     195 - معاد - صفحه : 195
     196 - معاد - صفحه : 196
     197 - معاد - صفحه : 197
     198 - معاد - صفحه : 198
     199 - معاد - صفحه : 199
     20 - معاد - صفحه : 20
     200 - معاد - صفحه : 200
     201 - معاد - صفحه : 201
     202 - معاد - صفحه : 202
     203 - معاد - صفحه : 203
     204 - معاد - صفحه : 204
     205 - معاد - صفحه : 205
     206 - معاد - صفحه : 206
     207 - معاد - صفحه : 207
     208 - معاد - صفحه : 208
     209 - معاد - صفحه : 209
     21 - معاد - صفحه : 21
     210 - معاد - صفحه : 210
     211 - معاد - صفحه : 211
     212 - معاد - صفحه : 212
     213 - معاد - صفحه : 213
     214 - معاد - صفحه : 214
     215 - معاد - صفحه : 215
     216 - معاد - صفحه : 216
     217 - معاد - صفحه : 217
     218 - معاد - صفحه : 218
     219 - معاد - صفحه : 219
     22 - معاد - صفحه : 22
     220 - معاد - صفحه : 220
     221 - معاد - صفحه : 221
     222 - معاد - صفحه : 222
     223 - معاد - صفحه : 223
     224 - معاد - صفحه : 224
     225 - معاد - صفحه : 225
     226 - معاد - صفحه : 226
     227 - معاد - صفحه : 227
     228 - معاد - صفحه : 228
     229 - معاد - صفحه : 229
     23 - معاد - صفحه : 23
     230 - معاد - صفحه : 230
     231 - معاد - صفحه : 231
     232 - معاد - صفحه : 232
     233 - معاد - صفحه : 233
     234 - معاد - صفحه : 234
     235 - معاد - صفحه : 235
     236 - معاد - صفحه : 236
     237 - معاد - صفحه : 237
     238 - معاد - صفحه : 238
     239 - معاد - صفحه : 239
     24 - معاد - صفحه : 24
     240 - معاد - صفحه : 240
     241 - معاد - صفحه : 241
     25 - معاد - صفحه : 25
     26 - معاد - صفحه : 26
     27 - معاد - صفحه : 27
     28 - معاد - صفحه : 28
     29 - معاد - صفحه : 29
     30 - معاد - صفحه : 30
     31 - معاد - صفحه : 31
     32 - معاد - صفحه : 32
     33 - معاد - صفحه : 33
     34 - معاد - صفحه : 34
     35 - معاد - صفحه : 35
     36 - معاد - صفحه : 36
     37 - معاد - صفحه : 37
     38 - معاد - صفحه : 38
     39 - معاد - صفحه : 39
     40 - معاد - صفحه : 40
     41 - معاد - صفحه : 41
     42 - معاد - صفحه : 42
     43 - معاد - صفحه : 43
     44 - معاد - صفحه : 44
     45 - معاد - صفحه : 45
     46 - معاد - صفحه : 46
     47 - معاد - صفحه : 47
     48 - معاد - صفحه : 48
     49 - معاد - صفحه : 49
     50 - معاد - صفحه : 50
     51 - معاد - صفحه : 51
     52 - معاد - صفحه : 52
     53 - معاد - صفحه : 53
     54 - معاد - صفحه : 54
     55 - معاد - صفحه : 55
     56 - معاد - صفحه : 56
     57 - معاد - صفحه : 57
     58 - معاد - صفحه : 58
     59 - معاد - صفحه : 59
     60 - معاد - صفحه : 60
     61 - معاد - صفحه : 61
     62 - معاد - صفحه : 62
     63 - معاد - صفحه : 63
     64 - معاد - صفحه : 64
     65 - معاد - صفحه : 65
     66 - معاد - صفحه : 66
     67 - معاد - صفحه : 67
     68 - معاد - صفحه : 68
     69 - معاد - صفحه : 69
     70 - معاد - صفحه : 70
     71 - معاد - صفحه : 71
     72 - معاد - صفحه : 72
     73 - معاد - صفحه : 73
     74 - معاد - صفحه : 74
     75 - معاد - صفحه : 75
     76 - معاد - صفحه : 76
     77 - معاد - صفحه : 77
     78 - معاد - صفحه : 78
     79 - معاد - صفحه : 79
     80 - معاد - صفحه : 80
     81 - معاد - صفحه : 81
     82 - معاد - صفحه : 82
     83 - معاد - صفحه : 83
     84 - معاد - صفحه : 84
     85 - معاد - صفحه : 85
     86 - معاد - صفحه : 86
     87 - معاد - صفحه : 87
     88 - معاد - صفحه : 88
     89 - معاد - صفحه : 89
     9 - معاد - صفحه : 9
     90 - معاد - صفحه : 90
     91 - معاد - صفحه : 91
     92 - معاد - صفحه : 92
     93 - معاد - صفحه : 93
     94 - معاد - صفحه : 94
     95 - معاد - صفحه : 95
     96 - معاد - صفحه : 96
     97 - معاد - صفحه : 97
     98 - معاد - صفحه : 98
     99 - معاد - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :معاد
     toc - فهرست مطالب کتاب: معاد
 

 

 
 
متكلمين است . متكلمين هميشه می‏خواهند مقايسه كنند عدالت خدا را به‏
عدالت يك حاكم دنيوی و اداره عالم را به اداره اجتماع انسان ، و قهرا
مجازاتهای اخروی را هم از نوع كيفرهای اين دنيا می‏خواهند حساب كنند . ما
در آنجا گفته‏ايم اصلا اگر اين طور باشد ، [ كيفر ] در قيامت تقريبا موضوع‏
ندارد ، نه اينكه مدت و شدتش زياد است ، اصل آن غلط است . قرآن‏
می‏گويد اينها در آخرت بايد مجازات ببينند تا حيات دنيايشان با آن‏
توجيه شود و حال آنكه بر اساس بيان متكلمين اصل آن كار غلط است ، خود
دنيا بيشتر قابل توجيه است تا آن كار ، چرا ؟ چون اصلا مجازات برای‏
چيست ؟ حكمت مجازات در اين دنيا چيست ؟ يكی از دو چيز است : يا تشفی‏
است ، عقده خالی شدن است ، كه خود عقده خالی شدن هم يكی از اين جنبه‏
است كه ناراحتی فرد سلب می‏شود ، و ديگر از اين جنبه كه اگر عقده در كسی‏
كه ظلم بر او وارد شده باقی بماند ، بعد به اجتماع صدمه می‏زند ، يعنی اگر
عقده‏اش در مورد جانی خالی نشود ، در مورد غير جانی خالی می‏شود . اين‏
مضمون عجيب ، در دعای حضرت رسول ( ص ) هست ( 1 ) :
« اللهم اقسم لنا من خشيتك ما يحول بيننا و بين معصيتك و من طاعتك‏
ما تبلغنا به رضوانك و من اليقين ما يهون علينا به مصيبات الدنيا ،
اللهم امتعنا باسماعنا و ابصارنا و قوتنا ما احييتنا و اجعلها الوارث‏
منا و اجعل ثارنا علی من ظلمنا » ( 2 ) .
فرض بر اين شده كه اين انتقامها از دل آدم بيرون می‏آيد . حالا كه‏
بناست انسان وقتی كه از ظالم ظلم ديده ، انتقام بكشد معمول مردم اين‏
طورند ، نگوييد عده‏ای اينها را در روح خودشان حل می‏كنند ، آدم ظلم می‏بيند
، عقده پيدا می‏شود اين عقده را اگر روی ظالم خالی نكند ، جای ديگر خالی‏
می‏كند . " « و اجعل ثارنا علی من ظلمنا » " يعنی " لا علی غير من ظلمنا
" . كأنه فرض شده اين ثار بالاخره بيرون می‏آيد ، حالا كه بناست بيرون‏
بيايد ، پس چرا خود ظالم را نگيرد و غير ظالم را بگيرد ؟
يك فلسفه كيفرهای دنيوی ، عقده خالی شدن‏هاست . آن دنيا ديگر صحبت‏
اين حرفها نيست ، بعد از ميلياردها سال ، روز و انفساست ، هر كسی به‏
فكر يك ذره سعادت

پاورقی :
. 1 دعای خيلی خوبی است كه من هميشه آن را در قنوتها و غير قنوتها
می‏خوانم . در ماه شعبان وارد است ولی برای هميشه خوب است .
. 2 انتقام ما را روی ظالم ما قرار بده .