بچه و زن او و ديگران ضرر میرسد . بايد عين اين ضرر به شخص قاتل برسد .فرضا چند سال عين عذاب افرادی را كه از اين قتل عمد میكشند ، آن شخصقاتل هم بكشد ، ولی خلود در آتش تساوی نيست . يا اگر من به يك نفر دههزار تومان پول دادم ، به موجب آن آيه بايد خداوند صد هزار تومان به منبدهد و صد هزار تومان محدود است . اگر كسی در اين دنيا مثلا چهل سال خوبیكرده ، حداكثر اين است كه بايد در آن عالم چهار صد سال به او خوبی كنندو اگر چهل سال بدی كرده ، بايد در آنجا چهل سال به او بدی كنند ، اما چرااين طور نيست ؟ سؤال ديگر : همان طور كه فرموديد در قرآن نسبت به سهمرحله مرگ ، برزخ و قيامت بحث شده است . اگر عالم برزخ توام بااحساس درد و لذت است ، چرا در قرآن از اين عامل در جهت انذار وترساندن مردم استفاده نشده و اگر استفاده شده يكهزارم استفادهای كه ازعقاب و ثواب آخرت شده ، در اين جهت نشده است ؟ استاد : اولا اين را خودتان قبول داريد و شايد يك منطقی است كه خودتانآن را هميشه به كار میبريد كه اگر ما يك واقعيتی را از قرآن استنباطكرديم ، بعد اينكه چرا چنين يا چنان شده به استنباط ما صدمه نمیزند ، بهاين معنا كه اگر ما از آيات قرآن همان طوری كه خودتان هم تقريبا قبولكرديد ( لا اقل در يك آيه ) و آيات زيادی هم هست استنباط كرديم كهواقعا در فاصله مردن و قيامت حيات و زندگی هست ، ولو اينكه در هيچ جایقرآن از اين عامل به عنوان يك عامل تربيتی و انذاری استفاده نشده باشد ،به اين استنباط ما صدمه نمیزند ، و قرآن اين را گفته است ، حداكثر ايناست كه بگوييم چرا قرآن از اين عامل استفاده نكرده است . اگر مانتوانستيم آن مطلب را توجيه كنيم كه چرا قرآن از اين عامل به عنوان يكعامل انذاری و تربيتی استفاده نكرده و از نظر ما بهتر میشد استفاده كرد ،اين سبب نمیشود و خودتان هم به ما اجازه نمیدهيد كه ما از آن آيات دستبرداريم چون اين " چرا " را نتوانستيم جواب دهيم . گذشته از اين ، قرآن اين كار را كرده است . چطور اين كار را نكرده ؟اولا همان آيه " « و لا تحسبن الذين قتلوا فی سبيل الله امواتا بل احياء " كه از عاملی به اين نزديكی منتها به صورت تبشير [ استفاده كرده است] . برای تشويق به جهاد و شهادت هيچ چيزی بهتر از اين نيست كه اينهامردنشان همان و در آغوش نعمت و سعادت رفتن همان باشد : " « و لا تحسبنالذين قتلوا فی سبيل الله امواتا »" در فكر مسلمين هم همين بود ، نهاينكه حالا ما شهيد میشويم ، بعد از ميليونها سال ، ميلياردها سال ،نمیدانيم كی ، آيا ما |