حق آفريده است . " « و لتجزی كل نفس بما كسبت و هم لا يظلمون »" ( 1) و اين خلقت برای اين است اينجا غايت ذكر میكند كه هر نفسی به آنچهكه كسب كرده است برسد ، و در اين رسيدن حتی به آن بدها هم قهرا ظلمنمیشود . در سوره ص میفرمايد : " « ان الذين يضلون عن سبيل الله لهم عذابشديد بما نسوا يوم الحساب »" فراموش كردهاند و روز قيامت را " « وما خلقنا السماء و الارض و ما بينهما باطلا »" ما آسمان و زمين و هر چهدر اين وسط است باطل نيافريديم " « ذلك ظن الذين كفروا »" اين استگمان كافران ، آنها اين طور خيال میكنند " « فويل للذين كفروا من النار" وای بر حال آنها از آتشی كه بر آنها خواهد رسيد " « ام نجعل الذينامنوا و عملوا الصالحات كالمفسدين فی الارض ام نجعل المتقين كالفجار " ( 2 ) آيا قيامتی نباشد و در نتيجه مؤمنين و عاملين صالحات را مثلمفسدين در زمين قرار دهيم ؟ آيا ما متقين را مانند فجار قرار دهيم ؟[ آيات ] يك سوره ديگر باقی مانده ، برای اينكه همه آيات را استقصاءكرده و خوانده باشيم . در سوره انبياء میفرمايد : " « و ما خلقنا السماءو الارض و ما بينهما لاعبين 0 لو اردنا ان نتخذ لهوا لاتخذناه من لدنا انكنا فاعلين »" ما اين آسمان و زمين ، اين مخلوقات و مشهوداتی را كهشما داريد میبينيد خلق نكرديم كه بخواهيم بازی كرده باشيم ( مفهوم بازیرا عرض كردم ) . قرآن میگويد اگر ما میخواستيم چيزی را بازی قرار دهيم ،شما بشر و اين عالم محسوس شما را نمیآفريديم ، میتوانستيم در عالم ملااعلی كه همان فرشتگان هستند يك كار بازی برای خودمان بر قرار كنيم ولزومی نداشت كه ما بياييم اين عالم و شما را خلق كنيم كه هزار شك وترديد هم در كار ما داشته باشيد : " « لو اردنا ان نتخذ لهوا لاتخذناه منلدنا ان كنا فاعلين »" اگر میخواستيم اين كار را بكنيم میكرديم " « بلنقذف بالحق علی الباطل فيدمغه فاذا هو زاهق و لكم الويل مما تصفون » "( 3 ) بلكه ما حق را بر باطل میكوبيم ، پس حق باطل را از بين میبرد ، ووای بر شما از آن توصيفهايی كه درباره خدا كرديد و نسبت لعب و لهو واين جور چيزها به خداوند داديد . پاورقی : . 1 جاثيه / 21 و . 22 . 2 ص / 26 - . 28 . 3 انبياء / 16 - . 18 |