آنهايی هستند كه گوی سعادت را به حد اعلی ربودهاند ، اصحاب يمينمتوسطين اهل سعادت و اصحاب الشمال اهل شقاوت هستند . به هر حال قرآناين طور تقسيم بندی میكند . اما مقربين در روح و ريحان و در يك راحت و آسايشی هستند . ريحانكلمهای است كه در دنيا علامت يك دسته گلی است كه بوی خوش بدهد اما ازنظر اخروی حقيقت آن چيست ؟ بر ما مجهول است و تفسير هم نمیشود كرد :روحی ، ريحانی ، جنت پر از نعمتی . اما اصحاب يمين ، تفسيرش رانمیگويد : درود از برای تو از ناحيه اصحاب يمين ، يعنی خاطرت جمع باشد، وضع آنها هم خيلی خوب است ، مثل اينكه وقتی از شما میپرسند آقاپسرتان چطور است ؟ میخواهيد بگوييد خوش است ، میگويند به شما سلاممیرساند ، دست شما را میبوسد ، يعنی خوش است . " « فسلام لك مناصحاب اليمين 0 و اما ان كان من المكذبين الضالين »" . اينها را قدریتوضيح میدهد : " « فنزل من حميم »" . آن پذيرايی موقت و مختصر مهمانرا میگويند " نزل " . مهمان كه وارد میشود ، از او دو پذيرايی میكنند :ابتدا يك تنقلی ، چيزی و در عصر ما مثلا چای ، شيرينی ، ميوهای جلويشمیگذارند ولی غذايش كه تغذی اساسی اوست ناهار و شامش هست . قرآنمیگويد : و اما اينها ابتدا يك نزلی ، يك پذيرايی مختصر و كوچكی ازحميم ( آب جوشان و داغ ) میشوند ، بعد هم " « و تصلية جحيم »" رساندنآنها به آتشها . " « ان هذا لهو حق اليقين ، فسبح باسم ربك العظيم »"( 1 ) . اينجا هم ما میبينيم در حالی كه صحبت از جان كندن و جان رفتن است ،بلا فاصله میگويد : " فاما " . " ف " در لغت عرب برای تركيب بهاتصال است ، يعنی " بلا فاصله " : بلا فاصله اگر از مقربين است چنين ،اگر از اصحاب يمين است چنان ، اگر از اصحاب شمال است چنان . پس مااز اين آيه هم باز كاملا استنباط میكنيم كه قبل از قيامت و بعد از مرگحياتی وجود دارد . آيه ديگر : " « يا ايتها النفس المطمئنة 0 ارجعی الی ربك راضيةمرضية 0 فادخلی فی عبادی 0 و ادخلی جنتی »" ( 2 ) . حالت روح آرام ونفس آرام يافته را [ بيان میكند ] . به تعبير قرآن انسان آرامش واقعیرا كه ديگر هر گونه اضطراب و تزلزل از او گرفته شود ، تنها وقتی پيدا پاورقی : . 1 واقعه / 95 و . 96 . 2 فجر / 27 - . 30 |