اعاده معدوم میشود يا اعاده معدوم نمیشود . ما بايد اين را بفهميم كه آنحيات جاودانی است ، پايان نمیپذيرد ، لزومی ندارد كه ما بفهميم چراپايان نمیپذيرد ، چرا در اينجا مرگ حتمی است ( از ضروريات خلقت است) و در آنجا نيست ؟ رابطه آنجا با اينجا رابطه مقدمه و نتيجه است ، هرچه در اينجا كشت كنيم ، آنجا بر میداريم ، دنيای پاداش و كيفر است .اما آيا آنجا اعاده معدوم میشود يا نه ؟ لزومی ندارد بفهميم . حتی بهعقيده من اينكه عود ارواح به اجساد میشود يا نه ؟ لزومی ندارد بفهميم .آيا تمام خصوصياتش با خصوصيات اين عالم طبيعت هيچ فرق نمیكند ؟ گل مارا از نو میآيند میسازند ؟ يعنی معاد همانی است كه خيام تصور كرده كهيك كوزهای را میسازند و خراب میكنند و دو مرتبه آن را میسازند ؟ لزومیندارد ما اين را بفهميم و روی آن دقت كنيم كه آيا به اين شكل است يا بهشكل ديگری . ولی آن مقدارش برای ما قطعی است . از قرآن هم اين خصوصياتمعاد خيلی قطعی فهميده میشود ، منتها راجع به كيفيتش ما يك جا میبينيمطوری میگويد كه آدم فكر میكند آن دنيا شروع مجددی از همين دنيا و تكرارهمين دنياست ، همين دنيا دو مرتبه تكرار میشود اما نه از راه تولد ،بلكه از اين راه كه ذرات اين مواد گوشت و استخوان و غيره را جمع میكنند، دو مرتبه به صورت يك انسان در میآورند و بعد روحی در آن دميده میشود. البته " روحی دميده میشود " در قرآن نيست ، به همين شكل خدا [ ذراتپراكنده را ] جمع میكند ، میشود انسان . . . ( 1 ) پاورقی : . 1 [ دنباله مطلب روی نوار ضبط نشده است ] . |