كند و عمل بد من تأثير دارد در بدبختی شما و افراد يك اجتماع سرنوشتمشترك دارند . ولی در آنجا اصلا سرنوشت مشترك نيست ، اهل سعادت باهماند و اهل شقاوت هم با هم ، ولی آن با هم بودن غير از اشتراك داشتندر سعادت است ، اساسا اشتراكی در كار نيست ، هر كسی در وضع خودش هستبدون آنكه تأثيری در وضع ديگری داشته باشد . اينها اموری است قطعی و مسلم و پيغمبران آمدهاند برای اينكه مردم رابه اين مطلب دعوت كنند ، مخصوصا اين قسمت اخير چون جنبه تربيتیزيادتری دارد و بيشتر به مسأله دعوت مربوط است . ما میبينيم كه در درجهاول قرآن و بعد ساير آثار دينی ما اصرار فراوانی روی اين مطلب دارند كهآن دنيا دار الجزاء است ، خانه پاداش و خانه كيفر است ، پس شمامراقب عمل خودتان در اينجا باشيد . حتی قرآن تعبيری دارد كه عدهای اينتعبير را حمل بر هيچ گونه مجاز گويی نمیكنند و عين حقيقت میدانند .تعبير اين است كه قرآن میگويد آنچه كه شما در اين دنيا عمل میكنيد ، عملشما پيش فرستاده شما به دنيای ديگر است . عدهای میگويند اين تعبيربلاغتی است ، تعبير مجازی است ، عمل ما كه آنجا فرستاده نمیشود ، عمل منيعنی كار ، اين كار يك حركت است و اين حركت هم همين جا فانی و تماممیشود . ولی عدهای معتقدند كه هر چه در اين دنيا پيدا بشود ، صورتی دردنيای ديگر پيدا میكند كه همين خودش يك حقيقتی در دنيای ديگر پيدامیكند و اين تعبير قرآن راست است كه هر چه ما در اينجا عمل میكنيم چيزیدر آن دنيا ايجاد كردهايم ، پس چيزی را از اين دنيا به آن دنيافرستادهايم . تعبير قرآن اين تعبير قرآن را ببينيد آيات معاد اساسا برای موعظه هم خيلی خوباست در اواخر سوره حشر میفرمايد : " « يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله" ای اهل ايمان ! تقوای الهی داشته باشيد ، از خدا بپرهيزيد ( هميشهگفتهايم كه كلمه " تقوا " معنايش پرهيز نيست ولی ما تعبير ديگرینداريم ) ، كه معنايش اين است كه خودتان را از غضب الهی ، از مخالفتفرمان الهی دور نگه داريد . " « و لتنظر نفس ما قدمت لغد »" خيلیتعبير عجيبی است ، " « و لتنظر »" امر است : " و بايد هر نفسی و هركسی نظر كند و دقت كند در |