بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب معاد, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - معاد - صفحه : 10
     100 - معاد - صفحه : 100
     101 - معاد - صفحه : 101
     102 - معاد - صفحه : 102
     103 - معاد - صفحه : 103
     104 - معاد - صفحه : 104
     105 - معاد - صفحه : 105
     106 - معاد - صفحه : 106
     107 - معاد - صفحه : 107
     108 - معاد - صفحه : 108
     109 - معاد - صفحه : 109
     11 - معاد - صفحه : 11
     110 - معاد - صفحه : 110
     111 - معاد - صفحه : 111
     112 - معاد - صفحه : 112
     113 - معاد - صفحه : 113
     114 - معاد - صفحه : 114
     115 - معاد - صفحه : 115
     116 - معاد - صفحه : 116
     117 - معاد - صفحه : 117
     118 - معاد - صفحه : 118
     119 - معاد - صفحه : 119
     12 - معاد - صفحه : 12
     120 - معاد - صفحه : 120
     121 - معاد - صفحه : 121
     122 - معاد - صفحه : 122
     123 - معاد - صفحه : 123
     124 - معاد - صفحه : 124
     125 - معاد - صفحه : 125
     126 - معاد - صفحه : 126
     127 - معاد - صفحه : 127
     128 - معاد - صفحه : 128
     129 - معاد - صفحه : 129
     13 - معاد - صفحه : 13
     130 - معاد - صفحه : 130
     131 - معاد - صفحه : 131
     132 - معاد - صفحه : 132
     133 - معاد - صفحه : 133
     134 - معاد - صفحه : 134
     135 - معاد - صفحه : 135
     136 - معاد - صفحه : 136
     137 - معاد - صفحه : 137
     138 - معاد - صفحه : 138
     139 - معاد - صفحه : 139
     14 - معاد - صفحه : 14
     140 - معاد - صفحه : 140
     141 - معاد - صفحه : 141
     142 - معاد - صفحه : 142
     143 - معاد - صفحه : 143
     144 - معاد - صفحه : 144
     145 - معاد - صفحه : 145
     146 - معاد - صفحه : 146
     147 - معاد - صفحه : 147
     148 - معاد - صفحه : 148
     149 - معاد - صفحه : 149
     15 - معاد - صفحه : 15
     150 - معاد - صفحه : 150
     151 - معاد - صفحه : 151
     152 - معاد - صفحه : 152
     153 - معاد - صفحه : 153
     154 - معاد - صفحه : 154
     155 - معاد - صفحه : 155
     156 - معاد - صفحه : 156
     157 - معاد - صفحه : 157
     158 - معاد - صفحه : 158
     159 - معاد - صفحه : 159
     16 - معاد - صفحه : 16
     160 - معاد - صفحه : 160
     161 - معاد - صفحه : 161
     162 - معاد - صفحه : 162
     163 - معاد - صفحه : 163
     164 - معاد - صفحه : 164
     165 - معاد - صفحه : 165
     166 - معاد - صفحه : 166
     167 - معاد - صفحه : 167
     168 - معاد - صفحه : 168
     169 - معاد - صفحه : 169
     17 - معاد - صفحه : 17
     170 - معاد - صفحه : 170
     171 - معاد - صفحه : 171
     172 - معاد - صفحه : 172
     173 - معاد - صفحه : 173
     174 - معاد - صفحه : 174
     175 - معاد - صفحه : 175
     176 - معاد - صفحه : 176
     177 - معاد - صفحه : 177
     178 - معاد - صفحه : 178
     179 - معاد - صفحه : 179
     18 - معاد - صفحه : 18
     180 - معاد - صفحه : 180
     181 - معاد - صفحه : 181
     182 - معاد - صفحه : 182
     183 - معاد - صفحه : 183
     184 - معاد - صفحه : 184
     185 - معاد - صفحه : 185
     186 - معاد - صفحه : 186
     187 - معاد - صفحه : 187
     188 - معاد - صفحه : 188
     189 - معاد - صفحه : 189
     19 - معاد - صفحه : 19
     190 - معاد - صفحه : 190
     191 - معاد - صفحه : 191
     192 - معاد - صفحه : 192
     193 - معاد - صفحه : 193
     194 - معاد - صفحه : 194
     195 - معاد - صفحه : 195
     196 - معاد - صفحه : 196
     197 - معاد - صفحه : 197
     198 - معاد - صفحه : 198
     199 - معاد - صفحه : 199
     20 - معاد - صفحه : 20
     200 - معاد - صفحه : 200
     201 - معاد - صفحه : 201
     202 - معاد - صفحه : 202
     203 - معاد - صفحه : 203
     204 - معاد - صفحه : 204
     205 - معاد - صفحه : 205
     206 - معاد - صفحه : 206
     207 - معاد - صفحه : 207
     208 - معاد - صفحه : 208
     209 - معاد - صفحه : 209
     21 - معاد - صفحه : 21
     210 - معاد - صفحه : 210
     211 - معاد - صفحه : 211
     212 - معاد - صفحه : 212
     213 - معاد - صفحه : 213
     214 - معاد - صفحه : 214
     215 - معاد - صفحه : 215
     216 - معاد - صفحه : 216
     217 - معاد - صفحه : 217
     218 - معاد - صفحه : 218
     219 - معاد - صفحه : 219
     22 - معاد - صفحه : 22
     220 - معاد - صفحه : 220
     221 - معاد - صفحه : 221
     222 - معاد - صفحه : 222
     223 - معاد - صفحه : 223
     224 - معاد - صفحه : 224
     225 - معاد - صفحه : 225
     226 - معاد - صفحه : 226
     227 - معاد - صفحه : 227
     228 - معاد - صفحه : 228
     229 - معاد - صفحه : 229
     23 - معاد - صفحه : 23
     230 - معاد - صفحه : 230
     231 - معاد - صفحه : 231
     232 - معاد - صفحه : 232
     233 - معاد - صفحه : 233
     234 - معاد - صفحه : 234
     235 - معاد - صفحه : 235
     236 - معاد - صفحه : 236
     237 - معاد - صفحه : 237
     238 - معاد - صفحه : 238
     239 - معاد - صفحه : 239
     24 - معاد - صفحه : 24
     240 - معاد - صفحه : 240
     241 - معاد - صفحه : 241
     25 - معاد - صفحه : 25
     26 - معاد - صفحه : 26
     27 - معاد - صفحه : 27
     28 - معاد - صفحه : 28
     29 - معاد - صفحه : 29
     30 - معاد - صفحه : 30
     31 - معاد - صفحه : 31
     32 - معاد - صفحه : 32
     33 - معاد - صفحه : 33
     34 - معاد - صفحه : 34
     35 - معاد - صفحه : 35
     36 - معاد - صفحه : 36
     37 - معاد - صفحه : 37
     38 - معاد - صفحه : 38
     39 - معاد - صفحه : 39
     40 - معاد - صفحه : 40
     41 - معاد - صفحه : 41
     42 - معاد - صفحه : 42
     43 - معاد - صفحه : 43
     44 - معاد - صفحه : 44
     45 - معاد - صفحه : 45
     46 - معاد - صفحه : 46
     47 - معاد - صفحه : 47
     48 - معاد - صفحه : 48
     49 - معاد - صفحه : 49
     50 - معاد - صفحه : 50
     51 - معاد - صفحه : 51
     52 - معاد - صفحه : 52
     53 - معاد - صفحه : 53
     54 - معاد - صفحه : 54
     55 - معاد - صفحه : 55
     56 - معاد - صفحه : 56
     57 - معاد - صفحه : 57
     58 - معاد - صفحه : 58
     59 - معاد - صفحه : 59
     60 - معاد - صفحه : 60
     61 - معاد - صفحه : 61
     62 - معاد - صفحه : 62
     63 - معاد - صفحه : 63
     64 - معاد - صفحه : 64
     65 - معاد - صفحه : 65
     66 - معاد - صفحه : 66
     67 - معاد - صفحه : 67
     68 - معاد - صفحه : 68
     69 - معاد - صفحه : 69
     70 - معاد - صفحه : 70
     71 - معاد - صفحه : 71
     72 - معاد - صفحه : 72
     73 - معاد - صفحه : 73
     74 - معاد - صفحه : 74
     75 - معاد - صفحه : 75
     76 - معاد - صفحه : 76
     77 - معاد - صفحه : 77
     78 - معاد - صفحه : 78
     79 - معاد - صفحه : 79
     80 - معاد - صفحه : 80
     81 - معاد - صفحه : 81
     82 - معاد - صفحه : 82
     83 - معاد - صفحه : 83
     84 - معاد - صفحه : 84
     85 - معاد - صفحه : 85
     86 - معاد - صفحه : 86
     87 - معاد - صفحه : 87
     88 - معاد - صفحه : 88
     89 - معاد - صفحه : 89
     9 - معاد - صفحه : 9
     90 - معاد - صفحه : 90
     91 - معاد - صفحه : 91
     92 - معاد - صفحه : 92
     93 - معاد - صفحه : 93
     94 - معاد - صفحه : 94
     95 - معاد - صفحه : 95
     96 - معاد - صفحه : 96
     97 - معاد - صفحه : 97
     98 - معاد - صفحه : 98
     99 - معاد - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :معاد
     toc - فهرست مطالب کتاب: معاد
 

 

 
 
هر وقت در قرآن كلمه " خلق " را نام می‏برد نظر به ايجاد تدريجی اشياء
دارد : خداوند آسمان و زمين را در شش روز حالا مقصود از شش روز هر چه‏
می‏خواهد باشد خلق كرده است . خدا آن كسی است كه نطفه را در رحم به‏
صورت علقه در آورد ، علقه را به صورت مضغه در آورد ، آنوقت مضغه را
استخوانها كرد ، بعد استخوانها را چنين كرد . هر جا كلمه " خلق " در
قرآن گفته می‏شود ، عنايت به وجود تدريجی اشياء است ، يعنی اشياء از آن‏
جهت كه به علل زمانی و علل مكانی خودشان ارتباط دارند . وقتی " امر "
گفته می‏شود توجهی هست به وجود دفعی ، آنجا كه می‏رسد ديگر صحبت تدريج در
كار نيست : " « انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون »" ( 1
) امر پروردگار اين است : چيزی را بخواهد اراده كند و بگويد " كن " (
2 ) باش ! هست . يا : " « و ما امرنا الا واحدش كلمح بالبصر »" ( 3 )
امر ما جز يكی بيشتر نيست . وقتی می‏خواهند يك چيزی را كم زمان‏تر يا
بی‏زمان‏تر [ از هر زمانی معرفی كنند می‏گويند ] چشم بهم زدن . ظاهرا " لمح‏
" همان بهم زدن چشم است ، يعنی ديگر تدريج و وقت و زمان و اين جور
چيزها در آن نيست .
در يك آيه قرآن هم هست : " « الا له الخلق و الامر »" ( 4 ) هم خلق‏
از آن اوست و هم امر . آقايان اين طور استنباط می‏كنند : در قرآن هر جا
كه كلمه " امر " آمده و امر را به خدا نسبت داده است ( امر خدا ) ،
اگر گفت يك چيزی امر خداست ، يعنی يك وجودی است غير تدريجی و غير
زمانی ، " خلق " نيست ، " امر " است . شما از روح سؤال كرديد ، روح‏
از خلق خدا نيست ، از جنس امر خداست نه از جنس خلق خدا . اين طور
معنی می‏كنند : " « يسئلونك عن الروح قل الروح من ( 5 ) امر ربی » "
بگو روح از جنس امر پروردگار است نه از جنس خلق پروردگار . آسمان از
جنس خلق پروردگار است ، زمين از جنس خلق پروردگار است ، كوه و دريا
از جنس خلق پروردگار است ولی روح از جنس امر پروردگار است ، از جنس‏
آن است كه : " « و ما امرنا الا واحدش كلمح بالبصر »" ، از جنس آن‏
است كه : " « انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون »" ، از
آن كه خواستنش عين وجود و

پاورقی :
. 1 يس / . 82
. 2 همان " كن " گفتن [ فعل خداوند است ] ، همان طور كه حضرت امير
( عليه السلام ) فرمود : " قوله فعله » " قول خداوند همان نفس فعل‏
خداوند است .
. 3 قمر / . 50
. 4 اعراف / . 54
. 5 " من " را " من " جنس می‏گيرند .