كلياتی درباره مسأله معاد بحث ما درباره مسأله معاد است . مسأله معاد از نظر اهميت ، بعد ازمسأله توحيد مهمترين مسأله دينی و اسلامی است . پيغمبران ( و بالخصوصآنچه از قرآن درباره پيغمبر ما استفاده میشود ) آمدهاند برای اينكه مردمرا به اين دو حقيقت مؤمن و معتقد كنند : يكی به خدا ( مبدأ ) و ديگر بهقيامت و يا فعلا به اصطلاح معمول ما معاد مسأله معاد چيزی است كه برایيك مسلمان ايمان به آن لازم است ، يعنی چه ؟ يعنی در رديف مسائلی نيستكه چون از ضروريات اسلام است و ايمان به پيغمبر ضروری است ، پس ايمانبه آن هم به تبع ايمان به پيغمبر ضروری است . ما بعضی چيزها داريم كه بايد به آنها معتقد بود ، به اين معنا كهاعتقاد به آنها از اعتقاد به پيغمبر منفك نيست ، " بايد " به اينمعناست نه به معنی تكليف ، به معنی اين است كه انفكاك پذير نيست كهانسان به پيغمبر و اسلام ايمان و اعتقاد داشته باشد ولی به اين چيز ايماننداشته باشد . مثلا روزه ماه رمضان ، میگويند كه روزه ماه رمضان ازضروريات اسلام است . اگر كسی روزه نگيرد و بدون عذر روزه بخورد ، اينآدم فاسق است ولی اگر كسی منكر روزه باشد ، از اسلام خارج است ، چرا ؟برای اينكه اسلام ايمان به وحدانيت خدا و ايمان به پيغمبر است و امكانندارد كه كسی به گفته پيغمبر ايمان داشته باشد ولی روزه را منكر باشد ،چون اينكه در اين دين روزه |