مسأله روح ( 1 ) در بحث معاد آنچنانكه ما نقل و استنباط كردهايم و بلكه صراحت آياتقرآن بود ، قرآن در فاصله ميان مرگ و قيامت يك حيات شخصی برایانسانها قائل است ، و به عبارت ديگر برای روح انسان قبل از قيامت بقاقائل است و اين مطلب ، ما را به بحث در مسأله روح كشيد و آن طوری كهعرض كرديم خيال نمیكنم بشود ترديد كرد كه قرآن قائل به روح است . اينمطلب بايد برای ما مشخص شود كه قطع نظر از دلايل علمی يا فلسفی بر نفیيا اثبات روح ، در متون اسلامی راجع به اين مسأله چگونه اظهار نظر شدهاست ، كه در رأس همه قرآن است . هنوز هم در بعضی از آيات قرآن بحثخواهيم كرد . وقتی نظر اسلام كاملا مشخص شد ، آنوقت میرويم سراغ نظرياتعلمی در نفی يا اثبات روح . درباره آيات قرآن يك سلسله آيات همانها بود كه قبلا خوانديم و يكبحث خاصی راجع به آيه " « و يسئلونك عن الروح قل الروح من امر ربی " ( 1 ) بعد عرض میكنيم . ولی قبلا اشارهای به اين مطلب میكنيم كه درغير قرآن ، در ساير مدارك و مستندات مذهبی ما يعنی در اخبار و احاديثو نهج البلاغه و دعوات مثل صحيفه سجاديه ، دربارهپاورقی : . 1 اسراء / . 85 |