زيبايی رنگ و دوخت اهميت میدهد ، خانه میسازد برای سكونت ، و بيش ازهر چيز به زيبايی خانه توجه دارد ، حتی سفرهای كه برای غذا خوردن پهنمیكند و ظرفی كه در آن غذا میريزد و حتی ترتيب چيدن غذا در ظرفها و برسفره همه روی اصول زيبايی است . انسان دوست دارد قيافهاش زيبا باشد ،نامش زيبا باشد ، جامهاش زيبا باشد ، خطش زيبا باشد ، خيابانش وشهرش زيبا باشد ، مناظر جلوی چشمش زيبا باشد و خلاصه میخواهد هالهای اززيبايی تمام زندگی اش را فرا گيرد . برای حيوان مسألهء زيبايی مطرح نيست . برای حيوان آنچه مطرح استمحتوای آخور است ، اما اينكه آخور زيبا باشد يا نازيبا ، ديگر مطرحنيست . برای حيوان پالان زيبا ، منظرهء زيبا ، مسكن زيبا و غيره مطرحنيست . . 4 تقديس و پرستش يكی از پايدارترين و قديمیترين تجليات روح آدمی و يكی از اصيلترينابعاد وجود آدمی ، حس نيايش و پرستش است . مطالعهء آثار زندگی بشرنشان میدهد هر زمان و هر جا كه بشر وجود داشته است ، نيايش و پرستش هموجود داشته است ، چيزی كه هست شكل كار و شخص معبود متفاوت شده است :از نظر شكل از رقصها و حركات دسته جمعی موزون همراه با يك سلسله اذكارو اوراد گرفته تا عالیترين خضوعها و خشوعها و راقیترين اذكار و ستايشها ،و از نظر معبود از سنگ و چوب گرفته تا ذات قيوم ازلی ابدی منزه اززمان و مكان . پيامبران پرستش را نياوردند و ابتكار نكردند ، بلكه نوع |