بالاخره محدود است . عدهای " « لا بثين فيها احقابا »" هستند . بنابراين ما به اين معنا نمیتوانيم بگوييم هر كسی كه قتل نفس كرده ، به هرشرارتی هم باشد ، خالد به آن معنای ابديت است ، يعنی مشمول مغفرتنمیشود ، جزايش فی حد ذاته خلود است لو لا مغفرش و لولا شفاعة و به قولبعضی از آقايان : " و ان لاهل الخير غلبة عظيمة " . اينكه در قرآن مردمرا سه دسته كرده : مقربين ، اصحاب اليمين ، اصحاب الشمال ، بعضی ازعلما معتقدند من در عدل الهی ذكر كردهام كه مقربين حد اعلیها هستند واصحاب الشمال پايين پايينها هستند كه ديگر اهل جهنماند ، و اصحاباليمين متوسطين هستند . میگويند غلبه با متوسطين است كه قرآن بشارترحمت داده ، و بوعلی سينا حرف خيلی خوبی میزند ، میگويد : همان طوری كهزيبای زيبا هميشه در اقليت است ، زشت زشت هم در اقليت است ،اكثريت متوسطين هستند ، و همان طوری كه سالم سالم ( كسی كه از نظر پزشكیيك ذره انحراف در مزاجش نباشد ) خيلی در اقليت است ، مريض مريض همكه اصلا فلج و افتاده باشد در اقليت است ، اكثر متوسطين هستند كه همسالمند و هم كمی بيماری در آنها هست ، در امور روحی و معنوی هم نظامعالم بر همين [ اساس ] است ، آنهايی كه اهل سعادت كامل هستند و بهتعبير قرآن مقربين ، مسلم اقليتی هستند ، آنهايی هم كه ديگر هيچ وقترحمت الهی شامل حالشان نخواهد شد اقليتی هستند ، اكثريت آنهايی هستندكه هم گناهی كردهاند [ و هم كار خوب انجام دادهاند ] . |