كپيهای از روشهای او ، همچنانكه خواجه نصيرالدين طوسی در شرح اشاراتبوعلی میگويد : و النفسانی هو الذی يكون مبدأ و مشاكله نفس العاشق لنفس المعشوق فیالجوهر ، و يكون أكثر اعجابه بشمائل المعشوق لانها آثار صادرش عن نفسه . .. و هو يجعل النفس لينة شيقة ذات وجد ورقة منقطعة عن الشواغل الدنيوية( 1 ) . " عشق نفسانی آنست كه مبدأش همرنگی ذاتی عاشق و معشوق است ، بيشتراهتمام عاشق به روشهای معشوق و آثاری است كه از نفس وی صادر میگردد .اين عشق است كه نفس را نرم و پرشوق و وجد قرار میدهد ، رقتی ايجادمیكند كه عاشق را از آلودگيهای دنيائی بيزار میگرداند " . محبت به سوی مشابهت و مشاكلت میراند و قدرت آن سبب میشود كه محببه شكل محبوب درآيد . محبت مانند سيم برقی است كه از وجود محبوب بهمحب وصل گردد ، و صفات محبوب را به وی منتقل سازد . و اينجاست كهانتخاب محبوب اهميت اساسی دارد . لهذا اسلام در موضوع دوستيابی و اتخاذصديق بسيار اهتمام ورزيده و در اين زمينه آيات و رواياتی بسيار وارد شدهاست ، زيرا دوستی همرنگ ساز است و زيباساز و غفلت آور ، آنجا كه پرتوافكند عيب را هنر میبيند و خار را گل و ياسمن ( 2 ) . پاورقی : 1 - شرح اشارات ، ج 3 ، ص 383 ، طبع جديد . 2 - از برای عشق ، معايبی نيز هست . از جمله معايب آن اينكه عاشق دراثر استغراق در > |