²مؤمنا و لا مشركا ، اما المؤمن فيمنعه الله بايمانه و اما المشرك فيقمعهالله بشركه ، و لكنی اخاف عليكم كل منافق الجنان عالم اللسان ، يقول ماتعرفون و يفعل ما تنكرون » ( 1 ) . " پيغمبر به من گفت من بر امتم از مؤمن و مشرك نمیترسم . زيرا مؤمنرا خداوند به سبب ايمانش باز میدارد و مشرك را به خاطر سركش خوارمیكند ، و لكن بر شما از هر منافق دل دانا زبان میترسم كه آنچه رامیپسنديد میگويد و آنچه را ناشايسته میدانيد میكند " . در اينجا رسول الله از ناحيه نفاق و منافق اعلام خطر میكند ، زيرا عامهامت بی خبر و ناآگاهند و از ظاهرها فريب میخورند ( 2 ) . پاورقی : 1 - نهج البلاغه ، نامه . 27 2 - و لذا در طول تاريخ اسلام میبينيم هر وقت مصلحتی به خاطر مردم واصلاح وضع اجتماعی و دينی آنان قيام كرده است و منافع سودجويان و بيدادگران به مخاطره افتاده است ، آنها بلا فاصله لباس قدس پوشيدهاند و بهتقوی و دين تظاهر كردهاند . مأمون الرشيد ، خليفه عباسی كه عياشيها و اسرافهای او در تاريخزمامداران معروف و مشهور است ، چون علويان را میبيند كه دست به نهضتزدهاند ، جبهاش را وصله میزند و با لباس وصله دار در اجتماعات ظاهرمیگردد كه ابوحنيفه اسكافی كه از درهم و دينار او نيز استفاده نكرده وبهرهای نبرده است ، مأمون را بر اين كار میستايد و مدح میگويد :
> |