بزرگی شنيده نشده است ( 1 ) . فرمود : « انك لملبوس عليك ، ان الحق و الباطل لا يعرفان باقدار الرجال ،اعرف الحق تعرف اهله ، و اعرف الباطل تعرف اهله » : " سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده . حق و باطل را با ميزانقدر و شخصيت افراد نمیشود شناخت . اين صحيح نيست كه تو اول شخصيتهائیرا مقياس قرار دهی و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجی : فلان چيزحق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چيز باطل است چون فلان و فلانبا آن مخالف . نه ، اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند . اين حقو باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند " . يعنی بايد حقشناس و باطل شناس باشی نه اشخاص و شخصيت شناس ، افرادرا - خواه شخصيتهای بزرگ و خواه شخصيتهای كوچك - با حق مقايسه كنی .اگر با آن منطبق شدند شخصيتشان را بپذيری و الا نه . اين حرف نيست كهآيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند ؟ در اينجا علی معيار حقيقت را خود حقيقت قرار داده است و روح تشيعنيز جز اين چيزی نيست . و در حقيقت فرقه شيعه مولود يك بينش مخصوص واهميت دادن به اصول اسلامی است نه به افراد و پاورقی : 1 - علی و بنوه ، ص . 40 |