ديگری میگويد : قياس كردم ، تدبير عقل در ره عشق چو شبنمی است كه بر بحر میزندرقمی نيروئی كه تا اين حد قدرتمند است و زمام اختيار را از كف میگيرد و بهقول مولوی : " آدمی را همچون پر كاهی در كف تندبادی به اين سو و آن سومیكشد " و به قول راسل : " چيزی است كه تمايل به آثارشی دارد " چگونهمیتواند قابل توصيه باشد . به هر حال ، احيانا آثار مفيد داشتن يك مطلب است و قابل تجويز وتوصيه بودن مطلب ديگر است . از اينجا معلوم میشود كه ايراد و اعتراض برخی متشرعين بر برخی ازحكماء اسلامی ( 1 ) كه اين بحث را در الهيات مطرح كردهاند و آثار وفوائد آن را بيان كردهاند ناوارد است زيرا طبقه خيال كردهاند كه عقيدهآن دسته از حكما اينست كه اين مطلب قابل تجويز و توصيه هم هست ، و حالآنكه نظر آنها تنها به آثار مفيدی است كه در شرائط تقوا و عفاف به بارمیآورد ، بدون اينكه آنرا قابل تجويز و توصيه بدانند ، درست مانندمصائب و بلايا . پاورقی : 1 - بوعلی ، رساله عشق ، و صدرالمتألهين سفر سوم اسفار . |