اين چنين ادعائی را داشته باشند . در فلسفه هندی و مسيحی از جمله مطالبی كه بسيار به چشم میخورد محبتاست . آنها میگويند بايد به همه چيز علاقه ورزيد و ابراز محبت كرد ووقتی كه ما همه را دوست داشتيم چه مانعی دارد كه همه نيز ما را دوستبدارند ، بدها هم ما را دوست بدارند چون از ما محبت ديدهاند .اما اين آقايان بايد بدانند تنها اهل محبت بودن كافی نيست ، اهلمسلك هم بايد بود و به قول گاندی در " اينست مذهب من " محبت بايدبا حقيقت توأم باشد و اگر با حقيقت توأم بود بايد مسلكی بود و مسلكیبودن خواه ناخواه دشمن ساز است و در حقيقت دافعهای است كه عدهای را بهمبارزه بر میانگيزد و عدهای را طرد میكند . اسلام نيز قانون محبت است . قرآن ، پيغمبر اكرم را رحمة للعالمينمعرفی میكند : « و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين »( 1 ) . نفرستاديم تو را مگر كه مهر و رحمتی باشی برای جهانيان . يعنی نسبت بهخطرناكترين دشمنانت نيز رحمت باشی و به آنان محبت كنی ( 2 ) . پاورقی : 1 - سوره انبياء ، آيه . 107 2 - بلكه او نسبت به همه چيز مهر میورزيد حتی حيوانات و جمادات ولذا در سيره او میبينيم كه تمام آلات و ابزار زندگيش اسمی خاص داشت ،اسبها و شمشيرها و عمامههايش همه اسمی خاص داشتند و اين نيست جز اينكهموجودات ، همگان مورد ابراز محبت و عشق او بودند و گوئی برای همه چيزشخصيتی قائل بود . تاريخ اين روش > |