نوع قهرماندوستی كه در همه ملتها وجود دارد نيست . هم اشتباه است كهبگوئيم محبت علی از راه محبت فضيلتهای اخلاقی و انسانی است ، و حب علیحب انسانيت است . درست است علی مظهر انسان كامل بود و درست است كهانسان نمونههای عالی انسانيت را دوست میدارد اما اگر علی همه اين فضائلانسانی را كه داشت میداشت ، آن حكمت و آن علم ، آن فداكاريها و از خودگذشتگيها ، آن تواضع و فروتنی ، آن ادب ، آن مهربانی و عطوفت ، آنضعيف پروری ، آن عدالت ، آن آزادگی و آزاديخواهی ، آن احترام به انسان، آن ايثار ، آن شجاعت ، آن مروت و مردانگی نسبت به دشمن ، و به قولمولوی :
در شجاعت شير ربا نيستی |
در مروت خود كه داند كيستی ؟ |
آن سخا وجود و كرم و . . . اگر علی همه اينها را كه داشت میداشت امارنگ الهی نمیداشت ، مسلما اين قدر كه امروز عاطفه انگيز و محبت خيزاست نبود . علی از آن نظر محبوب است كه پيوند الهی دارد . دلهای ما به طورناخودآگاه در اعماق خويش با حق سر و سر و پيوستگی دارد ، و چون علی راآيت بزرگ حق و مظهر صفات حق میيابند و به او عشق میورزند . در حقيقتپشتوانه عشق علی ، پيوند جانها با حضرت حق است كه برای هميشه در فطرتهانهاده شده و چون فطرتها جاودانی است مهر علی نيز جاودان است .نقطههای روشن در وجود علی بسيار است اما آنچه برای