شرح :
تفسير و ظاهر آيه شريفه درباره سفارش نسبت به پدر و مادر جسمانى وسپاسگزارى از آنها و خوشرفتارى با ايشانست ، ولىتاءويل آيه چنانكه اميرالمؤ منين عليه السلام بيان مى فرمايد، بر پدران روحانى كهپيغمبر و اوصياء آنحضرت باشند، منطبق مى شود، ليكن تطبيق مى شود، ليكن جزئياتشچنان كه مرحوم مجلسى مى گويد: از غريب ترين تاءويلاتست و بر فرض صدورش ازاميرالمؤ منين عليه السلام از بطون عميقه است و از ظاهر معنى لفظ بسيار دور است و كسىآنرا داند كه خود فرموده است .
شرح :
|
شرح :
در اين سوره مباركه خداى متعال كلمه طيبه را بچنين درخت طيب و پاكىمثل زده و كلمه خبيثه و ناپاك را بدرخت ناپاكى كه ريشه كن شده و ثباتى ندارد تشبيهفرموده : مفسرين گفته اند: مقصود از كلمه طيبه توحيد است يا هر كلامى كه عبادت خداباشد و در اين روايت امام صادق عليه السلام آن را با پيغمبر و ائمه و علم آنها وشيعيانشان منطبق فرموده است ، و مقصود از سؤال آن حضرت از عمرو كه ((چيز زياد ديگرى در آن درخت هست ؟)) اين است كه چون درختغير از ريشه و تنه و شاخه و ميوه و برگ چيز ديگرى ندارد و انطباق آنها را هم با افرادمذكور دانستى ، پس مردم ديگر با درخت خبيث و ناپاك منطبق مى شوند و در درخت طيب محلىندارند.
شرح :
|
شرح :
مجلسى (ره ) گويد: مقصود از ايمان آوردن ، اقرار به پيغمبر صلى اللّه عليه وآلهاست و مقصود از كار خير كردن در ايمان ، اقرار بولايت اميرالمؤ منين عليه السلام است ،پس كسى كه به پيغمبر صلى اللّه عليه وآله ايمان آورده و بولايت على ايمان نياورد،ايمان به پيغمبرش هم سلب شود و سودش ندهد.
شرح :
|
شرح :
علامه مجلسى (ره ) در تفسير آيه شريفه از بيضاوىنقل مى كند كه ((هر كس گناهى مرتكب شود و پشيمان نگردد، بار ديگر بسوى آن كشيدهشود و كم كم در آن گناه فرو رود و گناهان بزرگتر را هم انجام دهد تا آنجا كه گناه ازهمه طرف او را فرا گيرد و نواحى دلش را احاطه كند، و طبعامايل به گناه شود و آن را لذت بپندارد و اگر كسى او را نصيحت كند تكذيبش نمايد))سپس مجليس (ره ) گويد: آن انسان را فرا مى گيرد تا آنجا كه در دوزخ جاودان مى گردد.
|
|
|
|
|
|