|
شرح :
علامه مجلسى (ره ) از تفسير بيضاوى درباره اين آيه چنيننقل ميكند: بعهد من وفا كنيد يعنى ايمان آوريد و اطاعت كنيد تا بعهد شما وفا كنم يعنى تامن هم شما را پاداش نيك دهم ، زيرا خداى تعالى بوسيله بر پاداشتندلائل و فرستادن كتابهاى آسمانى با مردم عهد و پيمان كرده است كه آنها ايمان آورند وكار شايسته كنند و او هم پاداش دادن بر حسنات را بايشان وعده داده است ، و وفا كردنباين عهد دامنه پهناورى دارد، درجه اول وفا نمودن از طرف ما (بندگان ) اين است كه :كلمه شهادتين را بزبان آوريم و از طرف خدا اين است كه در درياى توحيد مستغرق شويمو غير از خدا از همه چيز، حتى از خود صرفنظر كنيم و از طرف خدا اين است كه ما را ازديدار دائم رحمت خود كامياب فرمايد.
سپس مجلسى (ره ) مى فرمايد: آنچه در اين روايت ذكر شده كه امر ولايت باشد از جهت ايناست كه مهمترين اجزاء آن عهد، اصول دين است و ولايت ائمه جزئى است مستلزم اجزاء ديگر(يعنى كسيكه امر ولايت را پذيرفته باشد، توحيد و نبوت و معاد را هم پذيرفته است )بلكه بايد گفت ، ولايت ائمه مستلزم فروع دين هم ميباشد، زيراعمل بطاعات و ترك محرمات جزء معنى ولايت است و ولايت ائمه بآنها دعوت ميكند و ولايتحقيقى بدون طاعت و ترك حرام محقق نميشود و براى ولايت درجاتى است ، همچنان كه بهشترا درجاتى است ، پس هر درجه از ولايت موجب رسيدن بدرجه اى از بهشت ميگردد.
سپس مجلسى (ره ) مى فرمايد: آنچه در اين روايت ذكر شده كه امر ولايت باشد از جهت ايناست كه مهمترين اجزاء آن عهد، اصول دين است و ولايت ائمه جزئى است مستلزم اجزاء ديگر(يعنى كسيكه امر ولايت را پذيرفته باشد، توحيد و نبوت و معاد را هم پذيرفته است )بلكه بايد گفت ، ولايت ائمه مستلزم فروع دين هم ميباشد، زيراعمل بطاعات و ترك محرمات جزء معنى ولايت است و ولايت ائمه بآنها دعوت ميكند و ولايتحقيقى بدون طاعت و ترك حرام محقق نميشود و براى ولايت درجاتى است ، همچنان كه بهشترا درجاتى است ، پس هر درجه از ولايت موجب رسيدن بدرجه اى از بهشت ميگردد.
|
|