شرح :
گويا مراد به سنت چهار پيغمبر روايتى است كه شيخ صدوق دراكمال الدين از امام باقر عليه السلام نقل كرده و حاصلش اينست : صاحب الامر را چهار سنتاز چهار پيغمبر است : 1 ترس و انتظار از موسى عليه السلام . 2 زندان و غيبت از يوسفعليه السلام . 3 گفته مردم كه او مرده است و نمرده باشد از عيسى عليه السلام . 4 قيامبشمشير از محمد صلى اللّه عليه وآله .
و چون واقفيه گمان كرده بودند كه موسى بن جعفر همان صاحب الامر قائمست ، راوى سخنآنها را براى حضرت نقل مى كند و چون در كلام حضرتاحتمال تقيه و توريه مى دهد، مقصود خود را چند مرتبه بعبارات مختلف سؤال مى كند، تا بالاخره با صراحت تمام مطلب برايش روشن مى شود. ولى مناسبت اينروايت با عنوان باب خالى از تكليف نيست .
شرح :
و چون واقفيه گمان كرده بودند كه موسى بن جعفر همان صاحب الامر قائمست ، راوى سخنآنها را براى حضرت نقل مى كند و چون در كلام حضرتاحتمال تقيه و توريه مى دهد، مقصود خود را چند مرتبه بعبارات مختلف سؤال مى كند، تا بالاخره با صراحت تمام مطلب برايش روشن مى شود. ولى مناسبت اينروايت با عنوان باب خالى از تكليف نيست .
|
شرح :
مجلسى عليه الرحمه گويد: اين روايت دلالت دارد كه عجم از لحاظ ايمان بر عربشرافت دارد و من اخبار راجع باين موضوع را در كتاب كبير خود (بحار)نقل كرده ام ، سپس از تفسير على بن ابراهيم نقل ميكند كه او ضمن تفسير آيه شريفه و لولونزلناه على بعض الاعجمين فقراءه عليهم ما كانوا به مؤ منين روايتى از امام صادق عليهالسلام نقل كند كه فرمود: اگر قرآن بر عجمنازل ميشد، عرب بآن ايمان نمآورد ولى بر عربنازل شد و عجم بدان ايمان آورد... و پيغمبر صلى اللّه عليه وآله فرمود: اگر دين ازدسترس بشر اوج گرفته و نزد ستاره ثريا باشد، مردانى از عجم بآن دست پيدا كنند.
مترجم گويد: ممكن است پذيرش اين روايات براى بعضى از افراد عرب گران و سنگينآيد و براى تضعيف يا توجيه آنها دست و پائى كنند، اما بنظر ما مطالعه سير اسلام درنژاد عرب و عجم در طول چهارده قرن تاريخ و مقايسه دانشمندان و فداكارانيكه از اين دونژاد بحمايت اسلام برخاسته اند و نيز ملاحظه شدت تعصب نژادى آنها و تواضع وتسليم و صفاى اينها، بزرگتر دليل بر صدق اين روايات و صدور آنها از منابع وحىميباشد.
شرح :
مترجم گويد: ممكن است پذيرش اين روايات براى بعضى از افراد عرب گران و سنگينآيد و براى تضعيف يا توجيه آنها دست و پائى كنند، اما بنظر ما مطالعه سير اسلام درنژاد عرب و عجم در طول چهارده قرن تاريخ و مقايسه دانشمندان و فداكارانيكه از اين دونژاد بحمايت اسلام برخاسته اند و نيز ملاحظه شدت تعصب نژادى آنها و تواضع وتسليم و صفاى اينها، بزرگتر دليل بر صدق اين روايات و صدور آنها از منابع وحىميباشد.
|
شرح :
بعضى از علما احتمال داده اند كه ام فروه همان همسر امام كاظم عليه السلام بوده وبراى طلاق او بعد از وفات شوهرش وجوهىنقل كرده اند كه بهترين آنها اين است كه طلاق در اين روايت در معنى لغويش بكار رفتهاست يعنى او را رها كرد و از خانه بيرون نمود، تا حق سكنى نداشته باشد، زيرا ايناختيار را پدرش در وصيت نامه خود باو داده بود. و بعضى هم گفته اند اينعمل از مختصات پيغمبر و امامست كه وصى او مى تواند همسرش را طلاق دهد، چنانچهاميرالمؤ منين عليه السلام مى توانست عايشه را طلاق دهد و از ام المؤ منين بودن خارجش كند.