اكنون مورد بحث ما است و در آيات زيادی مطرح است ( 1 ) . از اينپس ما هر گاه اين واژه را به كار ببريم ، منظور اصلاح در سطح اجتماعی وبه عبارت ديگر اصلاح اجتماعی است . قرآن كريم ، در مجموع تعبيرات خود ، پيامبران را مصلحان میخواند ،چنانكه از زبان شعيب پيغمبر میگويد : « ان اريد الا الاصلاح ما استطعت وما توفيقی الا بالله عليه توكلت و اليه انيب . » جزاصلاح تا آخرين حدتوانائی منظوری ندارم . موفقيتم جز به دست خدا نيست . تنها بر ذاتمقدس او توكل میكنم و تنها به سوی او باز خواهم گشت . و بر عكس ، ادعای اصلاح منافقين را به شدت تخطئه میكند : « و اذا قيللهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون ولكن لايشعرون . »هر گاه به آنها گفته شود در زمين فساد مكنيد میگويند ما فقطاصلاحگرانيم . آگاه باشيد كه همينها مفسدانند و خود هم به دقت دركنمیكنند . اصلاح طلبی يك روحيه اسلامی است هر مسلمانی به حكم اينكه مسلمان استخواه ناخواه اصلاح طلب و لا اقل طرفدار اصلاح طلبی است . زيرا اصلاح طلبی ،هم به عنوان يك شأن پيامبری در قرآن مطرح است و هم مصداق امر به معروفو نهی از منكر است كه از اركان تعليمات اجتماعی اسلام است . البته هرامر به معروف و نهی از منكر لزوما مصداق اصلاح اجتماعی نيست ولی هر اصلاحاجتماعی مصداق امر به معروف و نهی از منكر پاورقی : . 1 رجوع شود به سوره بقره / 11 و 220 و اعراف / 56 و 85 و 170 و هودأ 88 و 111 و قصص / . 19 |