بر آورد ، پس ديوارها بشكافد و طلسم اعظم بشكند " ( 1 ) . اين اسطوره همان داستان " مسجد مهمان كش " است كه در كتاب مثنویجلد سوم آمده است و علی الظاهر سيد اين داستان را از همان كتاب اقتباسكرده است ولی نخواسته است در محيطی غير اسلامی اين اسطوره را با ناممسجد بيان كند . آرمان سيد میتوان گفت كه آرمان اصلاحی سيد و جامعه ايدهآلش در جامعهای اسلامیخلاصه میشود كه وحدت بر سراسر آن حاكم باشد ، اختلافات نژادی ، زبانی ،منطقهای ، فرقه ای ، بر اخوت اسلامی آنها فائق نگردد و وحدت معنوی وفرهنگی و ايدئولوژيكی آنها را آسيب نرساند ، مردم مسلمان مردمی باشندآگاه و عالم و واقف به زمان و آشنا به فنون و صنعت عصر ، و آزاد ازهرگونه قيد استعمار و استبداد ، تمدن غربی را با روح اسلامی نه با روحغربی اقتباس نمايند ، اسلام حاكم همان اسلام نخستين باشد بدون پيرايه ها وساز و برگها كه بعدها در طول تاريخ به آن بسته شده است ، روح مجاهدگریبه مسلمانان باز گردد ، احساس عزت و شرافت نمايند ، زير بار ظلم واستبداد و استعباد نروند . تا آنجا كه ما اطلاع داريم سيد آرمانی در مورد نظام ارباب و رعيتی حاكمبر جامعه اسلامی آنروز و همچنين در مورد نظام خانوادگی و هم نظام آموزشیعلوم اسلامی كه به آنها دلبستگی فراوان داشته ابراز نكرده است ، معلومنيست از نظر انطباق آنپاورقی : . 1 " سيری در انديشه های سياسی عرب " صفحات 99 - 100 نقل ازعروشالوثقی صفحات 223 - . 224 |