نيروی برهان و يقين ، نه ظن و تخمين و نه تعبد و تقليد به دست آورد كافیاست كه زير بار خرافه و اوهام نرود . پس بايد مردم را به توحيد برهانیدعوت كرد تا احترام و اعتبار عقل از نظر دينی برای آنها مسلم و مسجلگردد . به همين جهت سيد برای فلسفه الهی اسلامی ارزش قائل بود . فلسفه تدريسمیكرد و پيروان خويش را به آموختن حكمت الهی اسلامی تشويق میكرد . شاگردوفادارش محمد عبده را به مطالعه فلسفه وادار نمود . گويند عبده دودستنويس از " اشارات " بوعلی به خط خود نوشته و يكی را به ستايش ازسيد پايان داده است . ظاهرا در اثر همين تشويق سيد بود كه عبده به چاپو نشر برخی كتب فلسفی پرداخت ، " نجات " بوعلی و همچنين " البصائرالنصيريه " ابن سهلان ساوجی و علیالظاهر قسمتی از " منطق المشرقيين "بوعلی را برای اولين بار چاپ و نشر كرد . احمد امين در كتاب " ظهرالاسلام " ( 1 ) میگويد فلسفه با فكر شيعی سازگارتر است تا فكر سنی . بعداينچنين دليل میآورد : " در زمان فاطميان كه شيعه بودند و بر مصر حكومت میكردند ، فلسفه درمصر رواج داشت . با رفتن فاطميان و حلول روح سنی ، فلسفه از مصر رخت بربست . در عصر اخير سيد جمال كه گرايش شيعی داشت به مصر آمد ، بار ديگرفلسفه در مصر رواج يافت " . و باز به دنبال همين برنامه كه میخواست اسلام را مكتب و ايدئولوژیجامع و بینياز كننده معرفی كند به دفاع از انتقادهائی كه از اسلام دراروپا میشد پرداخت . در اروپا عليه اسلام تبليغ پاورقی : . 1 جلد اول صفحه . 190 |