تجزيه ناپذير " است و با به دست آوردن هيچيك از آن هدفها پاياننمیپذيرد . البته اين به معنی اين نيست كه نهضت از نظر تاكتيك ، برخی هدفها رابر برخی ديگر مقدم نمیدارد و مراحل وصول به هدف را در نظر نمیگيرد . مگرخود اسلام از نظر تاكتيك تدريجا پياده نشد ؟ امروز نهضت مرحله نفی وانكار و در هم كوبيدن استبداد و استعمار را میپيمايد . فردا كه از اينمرحله عبور كرد و به سازندگی و اثبات رسيد ، هدفهای ديگرش را دنبالخواهد كرد . جملههائی كه در ابتدای گفتار ، از نهجالبلاغه از بيان مولای متقيان درباره هدفهای اصلاحيش نقل كردم ، و هم نقل كردم كه فرزند بزرگوارش حسينعليهالسلام نيز عين آن جمله ها را در بيان نهضتی كه قصد آن را داشت ، درعهد معاويه در جمع كبار صحابه و شخصيتهای برجسته اسلامی در موسم و موقفحج آورده است ، و به طور اجمال بيانگر اهداف كلی همه نهضتهای اسلامیاست ، و البته در هر دوره ای هر نهضتی يك سلسله هدفهای فرعی و جزئیخاص خود نيز دارد . هدفهای كلی در چهار جمله بيان شده است : « نرد المعالم من دينك » : نشانههای محو شده راه خدا را - كه جز هماناصول واقعی اسلام نيست - بازگردانيم . يعنی بازگشت به اسلام نخستين واسلام راستين ، بدعتها را از ميان بردن و سنتهای اصيل را جايگزين كردن ،يعنی اصلاحی در فكرها و انديشه ها و تحولی در روحها و ضميرها و قضاوتها درزمينه خود اسلام . |