مقام امام و رهبر مردم قرار میدهد ، نخست خود را تعليم دهد ، سپس مردمرا . معلم و مؤدب خويشتن ، بيش از معلم و مؤدب ديگران ، شايسته اكرامو احترام است " . اما طمع بندگی : علی فرمود : « الطمع رق موبد » ( 1 ) طمع بردگی جاويداست ، در هر بردگی اميد رهائی از طرف مالك هست مگر بردگی از نوع طمع، كه اميدی از جانب مالك به رهائی نيست . در اينجا اختيار رها شدن بهدست برده است نه مالك . آنكس كه میخواهد امر خدا را بپا دارد ، بايداز اين اسارت رها باشد . حريت و آزادی معنوی شرط توفيق مصلح دينی است. همچنانكه يك زبون ملاحظه كار توفيق اصلاح خدائی نمیيابد ، و همچنانكهيك گرفتار بيمار موفق به مداوای جامعه خود نمیگردد ، يك اسير و بندهمطامع نفسانی نيز موفق نخواهد شد ديگران را از اسارتهای اجتماعی يا معنویباز دارد . پروردگارا تو مالك دلها و انديشه هائی ، دلهای همه در دست توست ، مارا بر راه راست ثابت نگهدار و از شر نفس اماره محفوظ بدار . شعبان 98 پاورقی : . 1 نهج البلاغه ، كلمات قصار ، حكمت . 171 |