شرح :
احاديث صعب و مستصعب كه در اين روايات ذكر شده است ، مانند آيات قرآن و هدايتالهى و مواعظ و عبرتهاست كه اگر با گوشى شنوا و دلى نرم و روحى مطيع برابرشود، آمادگى و مجذوبيت و پذيرش پيدا مى شود و اگر با دلى سخت و با روحىسركش برخورد كند، با انكار و تمرد مواجه مى شود، و بلكه بر قساوت و طغيان آن مىافزايد، قرآن كريم مى فرمايد: ((از اين قرآن آيه هائىنازل مى كنيم كه اى مؤ منان شفا و رحمت است و ستمگران را جز خسارت نمى فزايد 82سوره 17 )) بنابراين كلمه صعب و مستصعب در اينجا بسيار مناسب است ، زيرا يكى ازمعانى لغوى آن تاءبى و سرفرازى مركوب است از پذيرش هر راكبى ، مانند اسبى كهبلند طبعى و آقا منشى دارد و حاضر نيست جز سلطان ورجال مملكت بر او نشينند احاديث اهلبيت عصمت هم در برابر دلهاى سليم فرشتگان مقرب وانبياء مرسل و مؤ منين پاك و با اخلاص و آزموده انس و علفت گرفته ، يكديگر را چون جانشيرين در بغل مى گيرند و در برابر دلهاى سخت و ناپاك كه هيچ گونه تناسب وسنخيتى در ميان نيست ، سازگارى و قبولى حق هم ديده نمى شود.
باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست در باغ لاله رويد و در شوره زار خس
و اما موضوع تفاوت و اختلاف افراد بشر از لحاظ اين دو جهت دراصل طينت و فطرت چنانچه در روايت اخير ذكر شده ، مطلبى است مربوط به مساءله طينت وموضوع جبر و تفويض كه قسمتى از آن در جلداول گذشت : و قسمت ديگرش در جلد سوم بيان مى شود انشاء الله تعالى .
شرح :
باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست در باغ لاله رويد و در شوره زار خس
و اما موضوع تفاوت و اختلاف افراد بشر از لحاظ اين دو جهت دراصل طينت و فطرت چنانچه در روايت اخير ذكر شده ، مطلبى است مربوط به مساءله طينت وموضوع جبر و تفويض كه قسمتى از آن در جلداول گذشت : و قسمت ديگرش در جلد سوم بيان مى شود انشاء الله تعالى .
* اوامر پيغمبر صلى اللّه عليه وآله درباره خير خواهى ائمه مسلمين و ملازمت جماعتومعرفى ايشان *بَابُ مَا أَمَرَ النَّبِيُّ ص بِالنَّصِيحَةِ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَ اللُّزُومِ لِجَمَاعَتِهِمْ وَ مَنْ هُمْ |
|
|
شرح :
سفيان ثورى از اهل سنت و رئيس طايفه صوفيه است كه عقيده داشت مانند معاويه ويزيد و هشام و منصور پيشوايى مسلمينند و گمان مى كرد، سفارش پيغمبر صلى اللّه عليهوآله به خير خواهى پيشوايان مسلمين ، آنها راشامل مى شود، ولى چون حقيقت و واقع را از زبان آن مرد شنيد، خباثت باطنى خود را باپاره كردن حديث پيغمبر صلى اللّه عليه وآله نشان داد و نيز خيانتدل خود را با بركنارى از سه خصلتى كه پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه وآله فرموداظهار كرد.
و اما راجع به جماعت مسلمين علامه مجلسى (ره ) اخبارىنقل مى كند بدين قرار:
1 از رسول خدا صلى اللّه عليه وآله راجع به جماعت امتش پرسيدند، فرمود جماعت امت مناهل حقند اگر چه كم باشند.
2 بپيغمبر صلى اللّه عليه وآله عرض شد: جماعت امتت كيانند؟ فرمود: كسانى كه به حقنداگر چه ده نفر باشند.
3 مردى خدمت اميرالمؤ منين عليه السلام و عرض كرد: سنت و بدعت و جماعت و فرقت رابرايم توضيح دهيد: فرمود: سنت روشى است كه پيغمبر صلى اللّه عليه وآله آن راگذاشته و بدعت چيزى است كه بعد از آن حضرت به وجود آمده و جماعتاهل حقند اگر چه كم باشند و فرقت اهل باطلند اگر چه بسيار باشند.
و اما راجع به جماعت مسلمين علامه مجلسى (ره ) اخبارىنقل مى كند بدين قرار:
1 از رسول خدا صلى اللّه عليه وآله راجع به جماعت امتش پرسيدند، فرمود جماعت امت مناهل حقند اگر چه كم باشند.
2 بپيغمبر صلى اللّه عليه وآله عرض شد: جماعت امتت كيانند؟ فرمود: كسانى كه به حقنداگر چه ده نفر باشند.
3 مردى خدمت اميرالمؤ منين عليه السلام و عرض كرد: سنت و بدعت و جماعت و فرقت رابرايم توضيح دهيد: فرمود: سنت روشى است كه پيغمبر صلى اللّه عليه وآله آن راگذاشته و بدعت چيزى است كه بعد از آن حضرت به وجود آمده و جماعتاهل حقند اگر چه كم باشند و فرقت اهل باطلند اگر چه بسيار باشند.
|
|
|
* حقوق واجب امام بر رعيت و رعيت بر امام عليه السلام *بَابُ مَا يَجِبُ مِنْ حَقِّ الْإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقِّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْإِمَامِ |
|
|