« احببته كنت سمعه الذی يسمع به و بصره الذی يبصر به و لسانه الذی ينطقبه و يده الذی يبطش بها ان دعانی اجبته و ان سالنی اعطيته » ( 1 ) .خداوند میگويد : هيچ بنده ای با هيچ چيزی به من نزديك نشده است كه ازفرائض نزد من محبوب تر باشد همانا بنده من به وسيله نوافل و مستحبات -كه من فرض نكرده ام ولی او تنها به خاطر محبوبيت آنها نزد من انجاممیدهد - به من نزديك میشود تا محبوب من میگردد همينكه محبوب من گشت ،من گوش او میشوم كه با آن میشنود و چشم او میشوم كه با آن میبيند و زباناو میشوم كه با آن سخن میگويد و دست او میشوم كه با آن حمله میكند اگرمرا بخواند ، اجابت میكنم و اگر از من بخواهد ، میبخشد . در اين حديث جان مطلب ادا شده است : عبادت موجب تقرب ، و تقربموجب محبوبيت نزد خداست ، يعنی با عبادت انسان به خدا نزديك میشود ودر اثر اين نزديكی قابليت عنايت خاص میيابد و در اثر آن عنايتها گوشو چشم و دست و زبان او حقانی میگردد ، با قدرت الهی میشنود و میبيند ومیگويد و حمله میكند ، دعايش مستجاب و مسؤولش برآورده است .حقيقت اين است كه روح مذهب تشيع كه آن را از ساير مذاهب اسلامیممتاز میكند و بينش اسلامی خاص به پيروان خود میدهد ، ديد خاص اينمذهب درباره " انسان " است . از طرفی پاورقی : . 1 كافی ، ج / 1 ص . 352 |