معصوم میباشند ، و به قول خواجه نصيرالدين طوسی ديگران نه معصومی دارند ونه مدعی عصمت برای كسی هستند ، پس جز ائمه اطهار مصداقی ندارد . اينحجر میگويد : " اين گفته پيغمبر - بر آنها پيشی نگيريد كه تباه شويد ، و از آنهاكوتاهی نكنيد كه تباه شويد ، و به آنان نياموزيد كه از شما داناترند -دليل است كه هر كه از اهل البيت به مراتب عالی علمی رسيد و برایوظايف دينی شايسته بود ، بر ديگران مقدم است " ( 1 ) . حافظ ابونعيم از ابن عباس روايت میكند كه پيغمبر فرمود : " هر كه را خوش آيد كه همچون زندگی من بزيد و همچون مرگ من بميرد ودر بهشت جاودانی سكونت كند ، علی را از پس من ولی انتخاب كند ( 2 ) وولی او را ولی گيرد و به امامان از پس من كه عترت مناند و از گل منآفريده شدهاند ، اقتدا كند كه آنان فهم و دانش روزی شدهاند ، و وای برآنان كه فضلشان را تكذيب كنند و رحم مرا در موردشان قطع كنند كه شفاعتمآنان را نگيرد " ( 3 ) . امامت و پيشوايی و مقتدايی دينی ، به طوری كه آنچه پيشوا میگويد و هرطور عمل میكند سند و حجت الهی تلقی شود ، نوعی پاورقی : . 1 الصواعق المحرقة / ص . 135 . 2 در متن روايت " فليوال عليا » " آمده است و بر طبق معانیمختلف ولاء ، مفهوم اين جمله متفاوت میشود . . 3 حلية الاولياء ، ج / 1 ص . 86 |