ايمانی است و لذا اين دو جمله - « يامرون بالمعروف و ينهون عن المنكر - بلافاصله به دنبال بيان ولاء ايمانی مسلمانان واقع شده است . علاقه به سرنوشت اشخاص از علاقه به خود آنها سرچشمه میگيرد پدری كه بهفرزندان خويش علاقه دارد قهرا نسبت به سرنوشت و رفتار آنان نيز احساسعلاقه میكند ، اما ممكن است نسبت به فرزندان ديگران در خود احساسی نكند، چون نسبت به خود آنها علاقه ای ندارد تا به سرنوشتشان نيز علاقه مندباشد و كار نيكشان در او احساس اثباتی به وجود آورد و كار بدشان احساسنفيی . امر به معروف در اثر همان احساس اثباتی است و نهی از منكر در اثراحساس نفيی ، و تا دوستی و محبت نباشد اين احساسها در نهاد انسانیجوشش نمیكند . اگر انسان نسبت به افرادی بیعلاقه باشد ، در مقابل اعمال و رفتار آنهابیتفاوت است ، اما آنجا كه علاقه مند است ، محبتها و مودتها او را آرامنمیگذارند و لذا در آيه شريفه با كيفيت خاصی ، امر به معروف و نهی ازمنكر را به مساله ولاء ارتباط داده است و سپس به عنوان ثمرات امر بهمعروف و نهی از منكر ، دو مطلب را ذكر كرده است : « يقيمون الصلاش و يؤتون الزكاش ». نماز را به پا میدارند و زكات را میدهند . نماز نمونه ای است از رابطه خلق و خالق ، و زكات نمونه ای است ازحسن روابط مسلمانان با يكديگر كه در اثر تعاطف و تراحم اسلامی از يكديگرحمايت میكنند و به هم تعاون و كمك میكنند . و |