خود متكی و مستمد از منبع لايزال غيبی هستند . در سوره مباركه نمل ، داستان سليمان و ملكه سبا را نقل میكند سليمان ،ملكه سبا را احضار میكند و ملكه به حضور سليمان روانه میشود سليمان ازحاضران مجلس میخواهد كه تخت ملكه را پيش از ورود خودش حاضر نمايندبرخی داوطلب میشوند و سليمان به نوع كار آنها راضی نمیشوند تا آنكه :« قال الذی عنده علم من الكتاب انا آتيك به قبل ان يرتد اليك طرفك( 1 ) . آن كه دانشی از لوح محفوظ نزد او بود گفت : من پيش از آنكه چشم به همبزنی آن را حاضر میكنم ( و حاضر كرد ) . تعبير قرآن اين است كه آن دانشمند گفت : " من آورنده آن در اين مدتكم هستم " پس حول و قوه را به خود نسبت میدهد و بعلاوه میگويد آن كهدانشی از لوح محفوظ نزدش بود چنين گفت اشاره به اينكه اين كار خارقالعاده را به موجب نوعی دانش كرد و آن دانش از نوع علومی كه دردفترهای بشری تاكنون ثبت شده نيست ، دانشی است كه با ارتباط و اتصالبه لوح محفوظ يعنی با قرب به ذات حق میتوان بدان رسيد . و باز قرآن صريحا درباره خود اين پيامبر میگويد : « فسخرنا له الريح تجری بامره رخاء حيث اصاب و الشياطين كل بناء وغواص و آخرين مقرنين فی الاصفاد ، هذا عطاؤنا » پاورقی : . 1 نمل / . 40 |