« فامنن او امسك بغير حساب »( 1 ) . ما باد را مسخر وی ساختيم در حالی كه به آسانی به امر و اراده او هر جابخواهد حركت میكند ، و همچنين شياطين هر سازنده و هر زير آب رونده را وديگرانی كه در زنجير بسته شده بودند ای سليمان ! اين است بخشش بیحسابما ، پس با توست كه ببخشی يا نگه داری . در آياتی كه درباره معجزات حضرت عيسی مسيح آمده نيز از تعبيرات قرآنهمين مطلب استفاده میشود به واسطه پرهيز از اطاعه از ذكر آنها خودداریمیكنيم مقصود اين است كه با قبول قرآن نتوان منكر ولايت تصرف در كائنات شدو اما اگر كسی بخواهد صرفا با موازين علمی و فلسفی اين مطلب را رسيدگیكند ، البته داستان ديگری است و از هدف فعلی ما خارج است . در خاتمه نكته ای را كه در اول بحث اشاره كرديم توضيح میدهيم : همهاين مراحل نتيجه " قرب " به پروردگار است و قرب به حق يك حقيقتواقعی است نه يك تعبير مجازی و اعتباری در حديث معروف و مشهور قدسیكه شيعه و سنی آن را روايت كرده اند به صورت بسيار زيبايی اين حقيقتبيان شده است امام صادق ( عليه السلام ) از رسول اكرم ( ص ) روايتمیكند كه : « قال الله عز و جل : ما تقرب الی عبد بشیء احب الی مما افترضت عليهو انه ليتقرب الی بالنافلة حتی احبه فاذا » پاورقی : . 1 ص / 36 - . 39 |