است ، پس آنگاه كه معجزه صورت میگيرد ، انسانی در كائنات تصرف نكردهاست ، بلكه خود ذات احديت است كه مستقيما و بدون دخالت اراده انسان، در كائنات تصرف كرده است . اين تصور اشتباه است گذشته از اينكه علو ذات اقدس احديت ابا داردكه يك فعل طبيعی بلاواسطه و خارج از نظام از او صادر گردد ، اين تصور برخلاف نصوص قرآنی است قرآن در كمال صراحت آورنده " آيت " ( معجزه )را خود رسولان میداند ولی البته با اذن و رخصت ذات احديت بديهی است كهاذن ذات احديت از نوع اذن اعتباری و انسانی نيست كه با لفظ و يا اشارهممنوعيت اخلاقی يا اجتماعی او را از بين ببرد اذن پروردگار همان اعطاینوعی كمال است كه منشا چنين اثری میگردد و اگر خداوند نخواهد ، آن كمالرا از او میگيرد در سوره مباركه مؤمن آيه 78 میفرمايد : « و ما كان لرسول ان ياتی باية الا باذن الله ». هيچ پيامبری را نرسد كه آيت ( معجزه ) بياورد مگر با اذن خداوند .در اين آيه كريمه آورنده آيت را پيامبران میداند ولی به اذن پروردگارمخصوصا كلمه " اذن پروردگار " اضافه میشود كه توهم نشود كه كسی ازخودش در مقابل ذات حق استقلال دارد و همه بدانند كه " لا حول و لا قوش الابالله " هر حول و قوه ای - اعم از اندك يا بسيار ، كوچك يا بزرگ -متكی به ذات اقدس احديت است ، هر موجودی در هر مرتبه ای مجرای ارادهو مشيت الهی است و مظهری از مظاهر آن است ، پيامبران در هر كار و ازجمله در اعجاز |