و خالق و رازق و محيی و مميت من جانب الله باشد . اگر چه خداوند ، جهان را بر نظام اسباب و مسببات قرار داده وموجوداتی كه قرآن آنها را ملائكه مینامد " مدبرات امر " ( 1 ) و "مقسمات امر " ( 2 ) به اذن الله میباشند و اين جهت هيچ گونه منافاتیبا شريك نداشتن خداوند در ملك و خالقيت ندارد ، و همچنين با اين كه "به هيچ وجه هيچ موجودی " ولی " به معنای يار و ياور خدا و حتی آلت وابزار خدا به شمار نمیرود " منافات ندارد ( « و لم يكن له شريك فیالملك و لم يكن له ولی من الذل و كبره تكبيرا ») ( 3 ) ، نسبت مخلوقبه خالق جز مخلوقيت و مربوبيت مطلقه و لاشيئيت نيست . قرآن در عين اينكه خداوند را در حد اعلای غنا و بینيازی معرفی میكند ودر عين اينكه مثلا میگويد : " « الله يتوفی الانفس حين موتها »" ( 4 )، باز میگويد : " « قل يتوفيكم ملك الموت الذی وكل بكم »" ( 5 ) ،" « الذين تتوفيهم الملائكة ظالمی انفسهم » " ( 6 ) قرآن در عين اينكهمیفرمايد : " خداوند بر همه چيز حفيظ است " ( 7 ) ، میفرمايد : "« و يرسل عليكم حفظة حتی اذا جاء احدكم الموت توفته رسلنا »" ( 8 ) . پاورقی : . 1 نازعات / . 5 . 2 ذاريات / . 4 . 3 اسراء / . 111 . 4 زمر / . 42 . 5 سجده / . 11 . 6 نحل / . 28 . 7 هود / . 57 . 8 انعام / . 61 |